MIR@D@ DIGIT@L

Reflexions sobre la Societat del Coneixement -la nostra, sembla ser-, articles publicats, paisatges, identitats, viatges virtuals i/o presencials...

Nom:

Periodista barceloní especialitzat en la gestió d'informació i comunicació. Professor-consultor de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

2004/12/16

Els cercadors d’Internet lluiten dins del disc dur

Publicat al setmanari ACTUAL el 16-12-2004

Microsoft s’afegeix per sorpresa a la cursa de Google i Yahoo! per controlar la localització d’informació en l’interior dels ordinadors

Enric Bruguera

Els grans motors de cerca d’informació a Internet tanquen l’any marcant un nou objectiu estratègic per al 2005: la localització de dades i documents que els usuaris es veiem obligats a fer quotidianament entre els milers de fitxers que atapeeixen el disc dur del nostre ordinador. En plena batalla pel mercat de la localització d’informació a les immensitats de la xarxa, Microsoft ha estat l’ultima a llançar una nova eina de cerca interna, en resposta a l’anunci que ha fet Yahoo! aquesta mateixa setmana anticipant un producte similar per a l’any vinent.

El gir estratègic cap a la cerca d’informació en l’interior dels ordinadors personals ha estat recent i força sobtat. El seu antecedent més llunyà data només de l’octubre passat, quan Google, el rei indiscutible de les cerques d’informació a Internet, va presentar el seu Google Desktop Search, una aplicació gratuïta que, un cop descarregada i instal·lada en l’ordinador, permet buscar en el disc dur fitxers, missatges de correu electrònic, documents en diversos formats i historials de pàgines web visitades. Sempre a través de paraules clau, i amb un sistema d’utilització molt similar al que Google utilitza per localitzar informació en els 8.000 milions de documents i prop de 1.000 milions d’imatges que té indexats en el seu motor de cerca a Internet.

La iniciativa de Google va ser interpretada en un primer moment més com un gest per reforçar la seva recent sortida a borsa, que com una necessitat objectiva d’ampliar el negoci. Amb una quota de mercat del 47% de totes les cerques que es fan a Internet, Google manté un gran avantatge sobre el 26% de Yahoo! i el 7% de Microsoft Network. I amb els 1.400 milions de dòlars que va guanyar durant el 2003 amb el seu sistema d’enllaços patrocinats, tampoc res feia pensar en una batalla directa amb els seus competidors en l’àmbit dels ingressos per publicitat.

De fet, la resposta immediata de Microsoft tenia els ulls més posats en aquest suculent pastís publicitari que en cap altra cosa. I, així, el primer que va fer va ser anunciar la imminent posada en marxa del MSN Search, un buscador propi per localitzar informació a Internet, en el que ja ha invertit més de 300 milions de dòlars per desenvolupar una tecnologia de cerca pròpia capaç d’esgarrapar una part dels 82 milions d’usuaris que cada mes utilitzen Google per trobar informació a la xarxa.

Acostumada a fer valer la seva posició dominant en el mercat dels sistemes operatius, Microsoft confiava en el llançament del seu nou Longhorn SO, previst per al 2006, per integrar-hi el seu sistema de cerca interna i escampar-lo per una quantitat ingent d’ordinadors de tot el planeta, de forma similar a com ho ha fet fins ara amb el seu navegador d’Internet –Internet Explorer- i els programes de gestió de correu electrònic –Microsoft Outlook-.

Yahoo! ha desbaratat els plans de Microsoft en anunciar per d’aquí a unes setmanes un sistema de cerca interna desenvolupat per l’empresa X1Technologies, el qual, a més, també permetrà localitzar informació en els grups de xats i arxius de missatgeria instantània del seu portal.

Amb Google i Yahoo! regulant les cerques que els usuaris realitzen en els seus propis ordinadors, Microsoft no ha tingut més remei que anticipar la seva eina equivalent. I més tenint en compte els insistents rumors que el cercador AskJeeves pot presentar un sistema similar de cerca interna els pròxims dies, i que America Online pot intentar la mateixa via per fidelitzar la quota del 5% d’usuaris que utilitzen el seu buscador per fer cerques a Internet.

ADRECES

Google: http://www.google.es/
Google Desktop Search: desktop.google.com
Microsoft Network: http://www.msn.es/
MSN Search: beta.search.msn.com
MSN Toolbar: beta.toolbar.msn.com
Yahoo!: http://www.es.yahoo.com/
X1 Technologies: http://www.x1.com/
AskJeeves: http://www.ask.com/
America Online: www.aol.com


Google digitalitzarà i incorporarà continguts de les principals biblioteques del món
Des de la seva sortida a borsa, l’estiu passat, Google no ha parat d’implementar serveis i millores per consolidar la seva posició dominant en la cerca i localització d’informació a nivell planetari. La última novetat és l’acord pel qual digitalitzarà i posarà a la xarxa el contingut d’un milió de llibres de la Biblioteca Pública de Nova York i de les biblioteques de les universitats de Harvard, Oxford, Stanton i Michigan. La iniciativa permetrà als usuaris d’Internet l’accés on-line des de qualsevol punt del món a continguts que fins el moment només es podien consultar presencialment.

El buscador d’informació a Internet, utilitzat per la meitat dels usuaris de la xarxa, ha presentat durant les últimes setmanes millores com el Google Suggest, que fa propostes de cerca per ajudar a l’usuari a concretar el que realment està buscant, i el Google Scholar, un cercador especialitzat en informació científica i tècnica.

Les accions de Google han pujat un 40 per cent durant els últims quatre mesos, i els seus beneficis del penúltim trimestre de l’any han duplicat els de l’exercici anterior.