MIR@D@ DIGIT@L

Reflexions sobre la Societat del Coneixement -la nostra, sembla ser-, articles publicats, paisatges, identitats, viatges virtuals i/o presencials...

Nom:

Periodista barceloní especialitzat en la gestió d'informació i comunicació. Professor-consultor de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

2005/01/27

La venda legal de música per internet fa recular la pirateria

Publicat al setmanari ACTUAL el 27-1-2005

Les discogràfiques confien en la lluita contra la còpia fraudulenta per superar la crisi sense fer reconversions

Enric Bruguera

Per internet continuen circulant milions de fitxers digitals de música que escapen a tota mena de control legal, però al seu costat durant els últims dotze mesos s’han produït més de 200 milions de descàrregues musicals en cadascuna de les quals l’usuari ha pagat el preu estipulat, la companyia discogràfica ha cobrat el que li pertoca, i els royaltys, drets d’autor i impostos han arribat als seus destinataris legítims. La venda legal de música per la xarxa no elimina els estralls de la pirateria, però el seu creixement ha obert un canal de consum que contraresta la còpia i el tràfic il·lícit.

Així ho ha entès amb optimisme la Federació Internacional de la Indústria Fonogràfica (IFPI), que en el seu últim informe, Digital Music Report 2005, destaca que les botigues virtuals de venda de música s’han multiplicat per quatre durant l’últim any i han sobrepassat les dues-centes a tot el món. D’aquestes, iTunes Music Store, d’Apple, ha superat totes les previsions i, amb mes de 250 milions de cançons venudes en 15 països, ha arribat a dominar el 70% del mercat mundial de la venda legal de música.

Tot i que el conjunt de botigues virtuals inventariades per ProMusic han doblat en un any el seu catàleg i han arribat al milió de temes disponibles online, la seva facturació del 2004 ha representat només un 2% del total d’ingressos de la indústria discogràfica, cosa que permet dibuixar unes expectatives de creixement d’un 25% per als pròxims cinc anys. Sobretot comptant amb l’èxit simultani que ha tingut la IFPI en la seva croada contra la pirateria a la xarxa. Durant el 2004 les seves accions legals en 102 països van permetre tancar gairebé 61.000 webs que facilitaven la descàrrega il·legal de música, van deixar inactius prop de 500 servidors d’intercanvi d’arxius P2P, i van aconseguir l’eliminació de 1.600 milions de fitxers musicals pirates.

La IFPI admet que en aquest moment té localitzats uns 150.000 sites que encara faciliten la descàrrega gratuïta de música, i que hi ha a internet prop de 900 milions de fitxers il·legals, la majoria dels quals són accessibles a través de xarxes d’intercanvi com eDonkey i KaZaA. Però facilita una dada reveladora de la veritable dimensió del problema: el 75% de la distribució il·legal de música per internet es produeix entre el 15% dels usuaris, cosa que contradiu el suposat caràcter massiu de la pirateria online i la seva incidència decisiva en la crisi discogràfica.

Aquests arguments són precisament els que a l’Estat espanyol l’administració i la indústria discogràfica esgrimeixen per justificar la crisi del sector i la imminent reforma de la Llei de Serveis de la Societat de la Informació, coneguda com a Llei d’Internet, que el govern central ha anunciat per al pròxim mes de març.

A parer de l’associació espanyola d’empreses discogràfiques (AFYVE/Promusicae), és la pirateria el que ha provocat una caiguda del 12,6% de les vendes legals de discos el 2004, amb unes pèrdues de prop de 500 milions d’euros. En un informe presentat aquests últims dies, puntualitza que la falsificació organitzada i distribuïda al carrer a través de 9.000 venedors il·legals –el conegut “top manta”- ha suposat gairebé 50 milions d’euros fraudulents, cosa que equivaldria a un 10% del volum de la venda legal. Però pel que fa a la pirateria online, l’estudi admet que no es pot quantificar la incidència real en la caiguda d’un 30% de facturació que la indústria discogràfica ha experimentat des de l’any 2000.

A pesar de la manca de concreció sobre el pes de la pirateria per internet, el Ministeri de Cultura ja ha acordat amb les discogràfiques reformar la Llei d’Internet, de forma que seran els proveïdors de servei els qui hauran de vigilar que per les seves xarxes no circulin continguts il·legals. Una reforma que des d’entitats com l’Associació de Música a Internet (AMI) es veu inútil perquè considera que la crisi de les discogràfiques no prové de la pirateria, sinó de la seva incapacitat per reconvertir les estructures del sector i revisar la política de preus dels CDs convencionals.

ADRECES
Federació Internacional de la Indústria Fonogràfica (IFPI): http://www.ifpi.org/
iTunes Music Store: www.apple.com/es/itunes
ProMusic: http://www.pro-music.org/
Llei de Serveis de la Societat de la Informació: http://www.lssi.es/
AFYVE/Promusicae: http://www.afyve.com/
Ministeri de Cultura: http://www.mcu.es/
Associació de Música a Internet: www.asociacionmusica.com

El mòbil sonarà millor
El futur de la venda i el consum de la música digital passa inexorablement pel telèfon mòbil. Així ho han proclamat fa pocs dies a Cannes empresaris, executius i experts de tot el món convocats pel Mercat Internacional del Disc i l’Edició Musical (MIDEM).

L’imminent desplegament de la telefonia de tercera generació, amb connexió de banda ampla a internet i major capacitat d’emmagatzemament dels terminals, faran de l’inseparable aparell l’estri ideal per comprar i escoltar música en qualsevol lloc i circumstància. Amb l’avantatge afegit que el seu desenvolupament incipient permetrà incorporar tots els elements de seguretat necessaris per intentar impedir la pirateria. Un operador francès de telefonia, fins i tot, va profetitzar la dada que tothom volia escoltar: el 2007 el 25% de la música es comprarà amb el mòbil.

Per als escèptics hi ha motius de reflexió: la venda de tons musicals per als telèfons mòbils ja mou anualment uns 3.000 milions d’euros a tot el món. I l’any 2003 ja va assolir a Espanya una facturació de gairebé 80 milions d’euros.