MIR@D@ DIGIT@L

Reflexions sobre la Societat del Coneixement -la nostra, sembla ser-, articles publicats, paisatges, identitats, viatges virtuals i/o presencials...

Nom:

Periodista barceloní especialitzat en la gestió d'informació i comunicació. Professor-consultor de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

2005/03/17

La batalla de les consoles agita el mercat del videojoc

Publicat al setmanari ACTUAL el 17-3-2005

La nova “Double Screen” de Nintendo obre el foc d’una profunda i accelerada renovació del parc d’aparells portàtils i de sobretaula

Enric Bruguera

En els pròxims mesos viurem alguns canvis notables en la nostra llar, en l’equipament personal i l’habitació dels nostres fills, i a l’hora d’anar a comprar regals. Els grans fabricants de consoles de videojocs han decidit que el cicle de vida dels models actuals ja s’ha esgotat i han preparat una bateria de productes orientats a renovar el parc d’aquests aparells. Nintendo ha trencat el foc amb la “Double Screen” (DS), un dispositiu portàtil amb dues pantalles. Però la PSP i la Playstation 3, de Sony, la nova versió de la Xbox de Microsoft, i un nou aparell de sobretaula de la mateixa Nintendo tenen previst el seu llançament comercial abans que acabi aquest any.

A pesar que el videojoc manté una certa percepció social associada a criatures i adolescents, a l’Estat espanyol hi ha uns vuit milions i mig d’usuaris actius d’aquest tipus d’oci electrònic, gràcies als quals el sector va facturar uns 800 milions d’euros l’últim any. Tot un mercat que Nintendo va tenir en compte quan fa pocs dies va presentar comercialment la seva nova consola portàtil DS, distribuint-ne d’entrada 67.500 unitats. I això que les previsions de la firma japonesa per a Espanya són moderades al costat de les expectatives que té en el conjunt d’Europa, on n’ha distribuït 650.000, a l’espera de verificar si el producte té l’èxit que ha assolit als Estats Units i el Japó, on des de finals del novembre passat ja ha venut gairebé 3 milions de consoles.

Amb dues pantalles de joc, una d’elles tàctil, i un sistema de connexió inalàmbrica que permet jugar conjuntament fins a 16 persones, Nintendo no només pretén conservar la posició hegemònica que fins ara ha mantingut en l’àmbit de les consoles portàtils, el 98% del qual domina gràcies a la seva popular Game Boy Advance. També vol obrir nous fronts tecnològics per frenar l’intent de Sony d’esgarrapar en aquest terreny el que ja ha guanyat de carrer en el camp de les consoles de sobretaula.

I és que l’ofensiva de l’altre gegant nipó per als pròxims mesos es presenta arrolladora. De forma imminent Sony té previst desembarcar a Europa amb la seva portàtil PSP, la qual, a més de jugar, ofereix tot una gama de possibilitats multimèdia, des de la descàrrega de música, imatges i vídeo des de l’ordinador, fins la visualització de pel·lícules en format de DVD miniaturitzat.

De fet, la connectivitat de la consola amb d’altres aparells i amb internet es presenta com el gran camp on es dirimirà la batalla a partir d’ara. I els aparells de sobretaula previstos per als pròxims mesos ja anticipen suggerents possibilitats. La mateixa Sony té previst per a finals d’any llençar la seva Playstation 3, amb noves opcions de joc col·lectiu a través de la xarxa, a fi d’intentar superar la marca que ja ha obtingut amb la Playstation2: 70 milions de consoles venudes des de l’any 2000.

A una certa distància dels dos grans, Microsoft també té previst explotar la experiència que ha adquirit amb la seva consola Xbox i el prop de milió i mig d’usuaris que ja s’han subscrit al servei de joc on-line “Xbox live”. La companyia de Bill Gates presentarà els pròxims mesos el nou giny d’entreteniment amb canvis que afectaran fins i tot el nom i la imatge de marca.

I si de connectivitat es tracta, cal no oblidar les operadores telefòniques i els fabricants de mòbils, un sector on el negoci dels jocs electrònics va créixer un 42% el 2004 i va arribar fins els 600 milions d’euros, amb iniciatives de convergència d’aparells com el que ha intentat Nokia amb el seu N-Gage.

ADRECES
Nintendo DS: www.nintendods.com
Todo PSP: www.todopsp.com
Sony Computer Entertaintment: www.scee.com
Sony Playstation 3: www.playstation.com
Microsoft Xbox: www.microsoft.com/xbox
Nintendo Game Boy Advance: www.gameboy.com
Nokia N-Gage: www.n-gage.com/es-ES/home/home.html

Un negoci de pel·lícula
Totes les campanyes de màrketing de les consoles de nova generació anticipen una qualitat d’imatge i de so cada cop més properes a les del cinema i el DVD. La comparació va més enllà d’un simple tòpic de competència tecnològica. Segons diverses estimacions coincidents, el 2003 el mercat general dels videojocs, amb un volum de negoci de gairebé 14.000 milions de dòlars, ja va superar els aproximadament 9.000 milions facturats pels grans estudis de cinema.

Les consoles, els seus jocs específics i els seus accessoris van presentar durant el mateix període una facturació de gairebé 8.500 milions de dòlars, cosa que els atorga més de la meitat del negoci dels videojocs, i apropa el món d’aquests petits ginys al volum econòmic i comercial del setè art.

Empreses i analistes, a més, coincideixen a senyalar que el creixement del sector de les consoles s’ha vist frenat aquests dos últims anys per una certa saturació del mercat dels productes comercialitzats fins ara. Comptant que el llançament dels nous models no té com a únic objectiu renovar el parc d’aparells, sinó també obrir nous sectors de mercat, no descarten que el 2007 les consoles hagin pogut triplicar el volum de negoci de l’any passat.