MIR@D@ DIGIT@L

Reflexions sobre la Societat del Coneixement -la nostra, sembla ser-, articles publicats, paisatges, identitats, viatges virtuals i/o presencials...

Nom:

Periodista barceloní especialitzat en la gestió d'informació i comunicació. Professor-consultor de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

2005/05/19

La velocitat centra la nova guerra d’ofertes d’ADSL

Publicat al setmanari ACTUAL el 19-05-2005
Les operadores es disputen el mercat sense abaixar preus ni garantir millores en la qualitat del servei d’accés ràpid a internet

Enric Bruguera

Les pròximes setmanes prometen ser atrafegades per als gairebé quatre milions d’usuaris d’internet que a l’Estat espanyol ja disposen d’una connexió de banda ampla i per als qui vulguin accedir-hi per primera vegada. Els caldrà triar entre les agressives ofertes que totes les empreses proveïdores d’ aquest servei estan llençant al mercat amb promeses de duplicar, triplicar o quadruplicar la velocitat d’accés a la xarxa. Les campanyes de màrketing proclamen que aquest increment, inesperat i vertiginós, de velocitat d’accés no implicarà augments de preus. Argument comercial curiós quan es té en compte que a Espanya el preu de la connexió de banda ampla encara supera en gairebé un 40% la mitjana europea.

La primera a obrir aquesta guerra comercial ha estat Wanadoo, quan fa pocs dies va anunciar que multiplicava per quatre la seva velocitat de connexió i la situava en 2 megues per minut. L’oferta manté el preu de la connexió, que continuarà sent de 36€ al mes, trucades telefòniques incloses, però no fa referència a solucions per a les nombroses denúncies que aquests últims mesos ha rebut de clients seus per talls del servei i manca de connexió.

La situació és similar a la que planteja Ya.com, amb la seva oferta de velocitat de només 1 mega, però per 30€, amb un router sense fils de regal i un curiós obsequi afegit: no exigirà el compliment del contracte d’un any, clàusula que li havia reportat denúncies de clients que es consideraven captius de la companyia quan aquesta els impedia donar-se de baixa ni que fos documentant deficiències del servei contractat.

I en plena febre de captació de clients, Jazztel no escatima recursos: connexió de 4 megues, router sense fils de regal, trucades gratis i antivirus d’oferta. Una proposta amb la que pretén fer front a l’ofensiva que està preparant Telefónica, en la seva qualitat de propietària de la xarxa de cable telefònic per la que circula la tecnologia ADSL (Línia de Client Digital Asimètrica) de connexió a internet.

Perquè aquesta és la veritable clau d’aquesta guerra de la banda ampla: mentre les altres operadores han de limitar-se a revendre servei d’una infraestructura que Telefónica els lloga, aquesta domina en propietat el 55% d’un mercat d’ADSL que el 2004 va créixer un 64%, amb avantatge substancial sobre les empreses de cable de fibra òptica, les quals, pels costos de desplegament de la seva infraestructura, només controlen el 16% dels accessos d’alta velocitat a internet. Per això, la imminent oferta de Telefónica no es centrarà només en l’increment de la velocitat d’accés, sinó també en la comercialització de serveis per als quals és imprescindible l’alta velocitat: la seva proposta de televisió interactiva Imagenio i les trucades de veu per internet.

Les associacions de consumidors i usuaris de la xarxa han saludat amb optimisme aquesta guerra comercial, però aconsellen valorar-la amb cautela. Com ha fet fins ara, l’Asociación de Usuarios de Internet (AUI) recomana verificar si les velocitats reals d’accés s’adeqüen a les contractades, i per això facilita eines de test des del seu web. L’Asociación de Internautas (AI) reclama l’adaptació de preus als nivells europeus per intentar homologar l’ús de la banda ampla als estàndards de la UE. Segons l’últim estudi de la consultora Forrester Research, Espanya presenta només un 31% de llars amb connexió a internet d’alta velocitat, davant una mitjana europea del 51%, desequilibri al qual contribueix el fet que els preus de l’accés a l’Estat espanyol són gairebé un 40% superiors.

ADRECES
Wanadoo: www.wanadoo.es/accesos/
Ya.com: acceso.ya.com/ADSLllamadas/
Jazztel: www.jazztel.com/mic_adsl4mb.htm
Telefónica: http://www.telefonicaonline.com/
Asociación Usuarios Internet: aui.es/contenidos/aui_index.php3
Asociación Internautas: www.internautas.org/
Forrester Research: www.forrester.com

Entre la promoció i el càstig
La promoció publicitària de les noves ofertes de connexió de banda ampla coincidirà els pròxims dies amb les primeres resolucions de l’Agència Catalana de Consum (ACC) contra algunes d’aquestes operadores telefòniques per diverses irregularitats en el serveis d’accés a internet denunciades al llarg dels últims mesos.

Les sancions, algunes de les quals poden superar els 500.000€, estan vinculades a deficiències de la connexió a la xarxa, incompliments de prestacions promeses en les campanyes publicitàries, i negatives a tramitar la petició de baixa d’usuaris, molts dels quals s’han vist inclosos en registres públics de morosos quan han deixat de pagar per serveis que no havien rebut.

L’any 2004 l’ACC va rebre gairebé 2.500 denúncies contra empreses proveïdores de servei d’accés a internet, la majoria referides a connexions de banda ampla, tant d’ADSL com de cable. Aquestes reclamacions constitueixen el 25% del total de denúncies oficials contra les empreses operadores de telefonia.