MIR@D@ DIGIT@L

Reflexions sobre la Societat del Coneixement -la nostra, sembla ser-, articles publicats, paisatges, identitats, viatges virtuals i/o presencials...

Nom:

Periodista barceloní especialitzat en la gestió d'informació i comunicació. Professor-consultor de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

2005/06/30

El turisme acapara la meitat del comerç electrònic a internet

Publicat al setmanari ACTUAL el 30-06-2005

Les vacances d’estiu consoliden la compra online de viatges de baix preu, adquirits en l’últim moment i a través de menys intermediaris

Enric Bruguera

Com cada any per aquestes dates, milions de persones ens dediquem a preparar i planificar les nostres vacances imminents. Però a diferència del que ha passat tradicionalment, cada cop hi ha menys gent preocupada per fer reserves anticipades a fi d’obtenir bons preus i disponibilitat de places en hotels, avions i trens. El comerç electrònic a través d’internet ha creat un nou model de consum turístic, en el qual la improvisació, l’espera fins el moment de sortir de viatge i la comparació simultània de desenes d’ofertes a través de la xarxa constitueixen la millor garantia de preus baixos.

De l’èxit i de les expectatives espectaculars de futur d’aquest nou model de consum en proporciona una mostra el fet que sigui precisament el sector turístic el que acapari el 50% del volum de negoci que el comerç electrònic va assolir a l’Estat espanyol durant l’any 2004. Un volum general de vendes que, segons l’últim estudi de la Comissió del Mercat de les Telecomunicacions (CMT), va arribar als 890 milions d’euros, cosa que representa un 100% d’increment respecte l’any anterior. I això tenint en compte només les compres per internet dels consumidors espanyols que van utilitzar les targetes de crèdit com a mitjà de pagament.

L’Associació Espanyola de Comerç Electrònic (AECE) estima que si es tenen en compte mitjans els pagaments contra reemborsament, transferències i domiciliacions, el volum total de compra espanyola a través d’internet durant el 2004 va pujar a més de 1.500 milions d’euros, una quantitat molt considerable ateses les reticències i desconfiances que molts usuaris de la xarxa encara expressen sobre la seguretat de la venda online.

En aquest procés de creixement espectacular que es dobla cada any des del 2001, l’expectativa del sector turístic no pot ser més afalagadora. De tot el volum de comerç electrònic la venda de bitllets d’avió s’endu el 25%, gràcies, sobretot, a la proliferació de companyies aèries de baix cost que exploten el canal electrònic de venda per reduir al màxim els preus dels bitllets. L’altra quarta part del total de facturació electrònica és per als serveis de reserves d’hotels i paquets turístics. Una facturació que té unes exponencials expectatives d’increment si es té en compte que a l’Estat espanyol el comerç electrònic ara mateix només representa un 6% del total del sector turístic, mentre que als Estats Units ja és del 40% i a diversos països europeus està arribant al 25%.

Per a l’usuari, l’utilització de la xarxa a l’hora de planificar vacances i comprar serveis turístics representa una diversificació de l’oferta al seu abast que acaba redundant en millors preus i més capacitat de triar. A més de les companyies aèries que ja han eliminat la intermediació dels operadors turístics i de les agències de viatges convencionals, l’existència de grans operadors virtuals com Lastminute, Travelocity, Expedia o Orbitz, promou la proliferació d’ofertes i paquets integrats que aprofiten la immediatesa del canal electrònic per adaptar les seves propostes a les disponibilitats de places d’última hora.

Una flexibilitat que també intenten explotar agències virtuals de viatges com eDreams, Atrápalo o Viajar.com combinant ofertes globals de destins a qualsevol punt del planeta amb propostes vinculades a destins més locals.

ADRECES
CMT: www.cmt.es
AECE: www.aece.org
Lastminute: www.es.lastminute.com
Travelocity: www.travelocity.com/
Expedia: www.expedia.com
Orbitz: www.orbitz.com
eDreams: www.edreams.es
Atrápalo: www.atrapalo.com
Viajar.com: www.viajar.com

Toc d’atenció a les empreses espanyoles
Si les últimes xifres sobre el comerç electrònic espanyol permeten ser optimistes respecte a la progressió d’usuaris i consumidors, les empreses locals no en surten tant ben parades: més de la meitat dels gairebé 900 milions d’euros que els usuaris espanyols van gastar per internet el 2004 van anar a parar a empreses ubicades en altres països.

Davant de la queixa habitual de les empreses espanyoles respecte a la manca de costum de compra electrònica i la desconfiança dels usuaris, les últimes dades de la CMT posen en evidencia les limitacions de l’oferta online de moltes empreses espanyoles i mostren que el consumidor perd la por a comprar per internet quan troba propostes més variades i a preus millors.

Els equips d’electrònica, la compra domèstica, els aparells informàtics, els serveis financers i els llibres i CDs són per aquest ordre els productes i serveis més adquirits pel canal online. A l’hora de triar botiga virtual, la majoria de compradors es decanta per les propostes online de marques i empreses ja conegudes per la seva presència i solvència en el món presencial. I molts dels usuaris d’internet que no es refien de la compra electrònica, admeten que utilitzen de forma intensiva la xarxa com a mitjà d’informació i comparació de preus abans d’anar a comprar presencialment a una botiga o gran superfície convencionals.