MIR@D@ DIGIT@L

Reflexions sobre la Societat del Coneixement -la nostra, sembla ser-, articles publicats, paisatges, identitats, viatges virtuals i/o presencials...

Nom:

Periodista barceloní especialitzat en la gestió d'informació i comunicació. Professor-consultor de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

2005/07/21

La telefonia mòbil es llança sobre el jove mercat infantil

Publicat al setmanari ACTUAL el 21-07-2005

Operadores i fabricants d’aparells inicien una ofensiva comercial dirigida específicament a famílies amb criatures d’entre 7 i 14 anys

Enric Bruguera

A l’Estat espanyol la meitat de les criatures d’entre 10 i 14 anys ja tenen telèfon mòbil propi. No és una dada sorprenent si és té en compte que l’únic indicador tecnològic que situa Espanya pel damunt de la mitjana de l’Europa comunitària dels 25 és la penetració de la telefonia mòbil: un 93% dels ciutadans en són usuaris. I per això les operadores telefòniques i els fabricants d’aparells acaben tot just d’iniciar la cursa per conquerir i consolidar un suculent segment de mercat que comprèn usuaris d’edats cada cop més baixes i serveis orientats a que els pares estiguin més tranquils... i paguin la factura telefònica més a gust.

Amb pocs dies de diferència, Telefónica a Espanya i l’imperi Disney a nivell planetari han donat les primeres pistes de la imminent guerra comercial per atraure i fidelitzar el mercat infantil, amb tutela paterna inclosa. Una guerra que tindrà en la campanya nadalenca del 2005 una de les seves primeres batalles decisives.

Telefónica ha estat la primera a colpejar i, a través de la seva filials de mòbils MoviStar, comercialitza des de fa uns dies un pack d’aparell –Motorola C-650- i serveis que prometen satisfer alhora les exigències dels joves usuaris i les cauteles dels seus progenitors. El telèfon ho té gairebé tot per fer feliç a un usuari de 9 anys: pantalla de color, càmera de fotos, música MP3, so polifònic, jocs i descàrregues gratuïtes des del portal de mòbils de la companyia. I també presenta al·licients capaços d’enganxar als pares més patidors: restricció de trucades entrants i sortints, regulació de missatges de text (SMS), possibilitat de trucada a cobrament revertit i servei de localització del lloc físic on es troben la criatura i el seu aparell, cosa que en cas de pèrdua facilita la recuperació de l’un, de l’altre o de tots dos alhora.

Per a la companyia, el seu nou servei ofereix noves solucions a un problema ja existent: la meitat dels joves espanyols tenen mòbil i acaben fent gastar als seus pares un promig mensual de més de 20 euros amb trucades, missatges i serveis inadequats per a la seva edat, segons les últimes dades de l’Observatorio de Telecomunicaciones de Red.es, l’Instituto Español de la Juventud i l’Oficina del Defensor del Menor de la Comunitat de Madrid.

Aquesta intenció de servei ha estat avalada per la Unión de Consumidores de España, però ha xocat amb les reticències d’organitzacions com la Federació de Consumidors Facua, que alerta de les estratègies comercials de les operadores per introduir-se en segments de mercat tant sensibles com l’infantil i buscar beneficis amb un consum indiscriminat en un sector d’usuaris cada cop més joves. En aquest sentit, Facua alerta dels riscos d’addicció dels adolescents al telèfon mòbil, denunciat per nombrosos estudis. I posa com exemple a evitar el cas d’Itàlia, on ara ja són un de cada dos nens i nenes d’entre 7 i 11 anys els qui tenen i utilitzen el mòbil, en una curiosa convergència de la designació italiana de l’aparell –telefonino- i la seva penetració en la població infantil.
L’imperi Disney, per la seva banda, ha anunciat un acord amb l’operadora telefònica Sprint i ha proporcionat l’altra gran coordenada de la batalla per a la caça i captura de l’usuari infantil. L’aliança vehicularà a través d’aquesta telefònica el servei Disney Mobile, un gran canal d’entreteniment familiar que pretén completar en el mòbil la presència planetària que Micky Mouse ha assolit mitjançant els parcs temàtics, el cinema, la televisió, el vídeo, els videojocs i el merchandising més inàudit.


ADRECES
MoviStar de Telefónica: www.movistar.com
Observatorio de Telecomunicaciones de Red.es: observatorio.red.es
Instituto Español de la Juventud: www.mtas.es/injuve
Facua: www.facua.org
Disney Mobile: www.disneymobile.co.uk

Cara i creu del nens tecnològics

Els infants i els adolescents son una presa fàcil per al màrketing consumista de les empreses tecnològiques, però també són alhora un agent determinant d’alfabetització digital per als adults del seu entorn immediat.

Els actuals joves d’entre 16 i 18 anys no només tenen telèfon mòbil en una proporció de 79 de cada 100, també forcen que a les seves llars l’ús i coneixement d’estris tecnològics sigui substancialment superior al que tenen els adults sense fills d’aquesta edat, segons que evidencia l’últim estudi de Red.es sobre Infància i Adolescència a la Societat de la Informació.

Així, el 40% de llars amb fills adolescents té contractats serveis de connexió a internet de banda ampla (ADSL o cable), telefonia fixa i mòbil, i televisió de pagament. L’ordinador de sobretaula està present en el 58% de llars amb fills adolescents, davant el 36% de llars sense criatures d’aquesta edat. La posició en l’ús avançat d’internet és espectacular: el 66% de joves d’entre 10 i 15 anys se’n declara usuari habitual; la proporció puja al 84% quan es pregunta als joves de 16 o 17 anys... i cau fins el 30%, segons els adults que van respondre a l’últim estudi de la Fundació BBVA sobre noves tecnologies.

1 Comments:

Blogger delaney816eddie said...

Refinance your Home loan Now, Click Here to save thousands of dollars a year on your home loan.

1:50 p. m.  

Publica un comentari a l'entrada

<< Home