MIR@D@ DIGIT@L

Reflexions sobre la Societat del Coneixement -la nostra, sembla ser-, articles publicats, paisatges, identitats, viatges virtuals i/o presencials...

Nom:

Periodista barceloní especialitzat en la gestió d'informació i comunicació. Professor-consultor de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

2005/09/08

Google enllesteix l’assalt definitiu al regnat de Microsoft

Publicat al setmanari ACTUAL el 8-9-2005

El cercador californià vol convertir internet en l’alternativa universal als sistemes operatius comercials controlats fins ara per Bill Gates

Enric Bruguera

Monitoritzar permanentment l’activitat de l’usuari en els diversos serveis d’internet, o intentar controlar les entranyes dels ordinadors amb productes comercials de pagament. Aquestes són les grans opcions estratègiques que durant els pròxims mesos desfermaran l’enfrontament definitiu entre Google i Microsoft, les dues empreses que marquen l’activitat quotidiana de la majoria d’usuaris del planeta. Més enllà de l’èxit o el fracàs de cadascuna d’aquestes corporacions, la seva guerra posa en joc el model d’accés i d’ús de la tecnologia que la Humanitat adoptarà les pròximes dècades.

Tot i que l’empresa de Bill Gates manté una gran capacitat de maniobra gràcies al sistema operatiu Windows, present en el 90% d’ordinadors de tot el món, Google ha volgut tancar l’estiu amb un nou cop d’efecte contra la dinàmica convencional de posar productes a la venda, en la qual Microsoft és, ara per ara, líder indiscutible. El nou servei de Google es diu Google Talk, i toca directament diversos punts de flotació de l’actual negoci a la xarxa.

Primer, perquè entra de ple en el mercat de la missatgeria instantània, donant alternativa gratuïta –a canvi de publicitat- a les opcions de America Online, Yahoo! i Microsoft, que fins ara es repartien 80 milions d’usuaris. I, en segon lloc, Google Talk obre la porta a les converses de veu entre usuaris, cosa que li permet aterrar i posicionar-se en el camp de la telefonia per internet, una de les grans expectatives de desenvolupament de negoci en els pròxims mesos, a costa de les operadores telefòniques convencionals i d’opcions de telefonia sobre VoIP –converses de veu a través d’internet-, com Skype, la qual els últims dos anys ha assolit uns 51 milions d’usuaris a tot el món.

La presentació de Google Talk, a més, ha coincidit amb l’anunci de Google d’una nova venda d’accions per valor de 4.000 milions de dòlars, que s’afegiran als 3.000 milions de reserves que li van deixar la seva fulgurant sortida a borsa de fa només un any. El gran càstig psicològic per als seus competidors, encapçalats per Microsoft, és intentar intuir a què dedicarà Google aquesta ingent quantitat de diners si fins ara ja ha desenvolupat una barra d’eines –Google Toolbar- que incrusta el motor de cerca al navegador i li afegeix opcions de localització dins del disc dur, ha comprat un munt d’empreses per desenvolupar nous serveis –Picassa, de fotografia digital; GoogleEarth, de cartografia; Dodgeball, de comerç electrònic...- i ha posat a la xarxa un sistema propi de correu electrònic gratuït de gran capacitat –Gmail-, just quan els de Microsoft i Yahoo! pretenien fer-se de pagament.

Queden en el terreny de l’anècdota el fet que el cercador californià hagi obert oficines a Seattle, prop de la seu central de Microsoft, per festejar-li informàtics i executius. I que hagi fitxat un dels directius de la seva filial xinesa per fer-se càrrec de la selecció de personal de Google en el país asiàtic, en el qual, per cert, hi ha una expectativa de creixement per als cercadors de 600 milions de dòlars per al 2007, en un mercat del qual Google ja domina el 20%. Una suculenta previsió de captura d’usuaris capaç d’atraure espectaculars inversions publicitàries.

I és que, més enllà de cada batalla comercial concreta, Google i Microsoft representen dues maneres antitètiques de veure i viure l’ús de la telemàtica: el gran mercat de clients que compren productes, dissenyat per Microsoft; o el gran flux d’usuaris de serveis en xarxa que, a canvi de serveis gratuïts, piquen en els anuncis que alimenten un Google cada cop més depenent dels ingressos publicitaris.

ADRECES
Google: www.google.es
Microsoft: www.microsoft.com
Google Talk: www.google.com/talk
America Online: www.aol.com
Yahoo!: es.yahoo.com
Skype: www.skype.com
Xbox 360: www.xbox.com/es-ES/default.htm

Gates i la batalla del sofà
Internet no ha estat mai un terreny còmode per a Microsoft. Va perdre la primera batalla dels navegadors davant de Netscape, li va costar milers de milions de dòlars desfer-se de la insidiosa competència d’aquesta empresa, ara està reculant davant del navegador Firefox, i des de fa mesos ha de suportar, a més, que Google li passi la mà per la cara cada dos per tres.

Per això, sense abandonar la seva hegemonia en el terreny dels sistemes operatius, l’empresa de Bill Gates ha buscat terrenys de joc més propicis al costat de les pantalles del televisor que presideixen menjadors i sales d’estar de tot el planeta.

La seva aposta per intentar monopolitzar l’oci digital mundial és la nova consola Xbox 360: un artilugi informàtic gairebé tant perfecte com Windows ho va ser per als ordinadors domèstics, amb lectors de CDs i DVDs de gran qualitat, disseny decoratiu d’alt standing i connectivitat total de banda ampla a serveis, jocs, música i imatges... a través d’una xarxa privada i de pagament. Una opció per intentar continuar fent passar per caixa a l’usuari, la qual curiosament pot acabar certificant la defunció del seu model de negoci.