MIR@D@ DIGIT@L

Reflexions sobre la Societat del Coneixement -la nostra, sembla ser-, articles publicats, paisatges, identitats, viatges virtuals i/o presencials...

Nom:

Periodista barceloní especialitzat en la gestió d'informació i comunicació. Professor-consultor de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

2006/03/31

La tecnologia convida al turista a canviar de xip

Passatges electrònics, agències virtuals, guies de viatge via mòbil i assegurances per SMS revolucionen la preparació de les vacances

Publicat al setmanari ACTUAL el 30-03-2006

Enric Bruguera

La imparable penetració d’internet i les noves tecnologies en l’univers de les activitats turístiques està parant per a la ja pròxima Setmana Santa un espectacular aparador del que ens trobarem a partir d’ara quan haguem de planificar sortides i escapades. Per a molts, els preparatius d’aquestes vacances estan constituint la primera ocasió per comprar un bitllet electrònic de tren sense fer cues, substituir les guies de viatge per informació turística al telèfon mòbil, i, fins i tot, descobrir que no modernitzar-se té un preu: algunes companyies aèries cobren entre 15 i 25 euros de recàrrec als usuaris que es resisteixen al ciber-bitllet i encara reclamen el seu passatge en el format apaïsat de paper de tota la vida.

Al costat de la creació i creixement dels portals virtuals de viatges, les companyies aèries han estat les abanderades a l’hora de promoure el comerç electrònic espanyol, fins el punt d’arreplegar el 25% del total d’aquest mercat. Aerolínies de les denominades de baix preu, com la irlandesa Ryanair i l’espanyola Vueling, ja van optar pel bitllet virtual des de la seves respectives posades en marxa, l’any 2000 i el 2002, a fi d’estalviar-se les despeses d’imprimir i distribuir bitllets. Un cost que l’Associació Internacional de Transport Aeri (IATA) ha xifrat en la gens menyspreable quantitat de prop de 8 euros per cada passatge.

L’èxit de crítica i públic d’aquestes iniciatives no només ha promogut la seva adopció per part de les grans companyies aèries convencionals, sinó que també les ha portat a definir noves estratègies comercials per esprémer al màxim les possibilitats econòmiques de la virtualitat. British Airways va ser la primera a substituir per bitllets electrònics els passatges de paper del 70% de les seves rutes. I també va ser pionera a incentivar el ciber-bitllet, no amb un descompte pel seu ús, sinó amb un recàrrec d’uns 15 euros sobre el bitllet de paper.

Aquesta ha estat la línia adoptada per Iberia des del passat mes de gener. Una línia amb la que la companyia espanyola de bandera espera acabar d’arrodonir ràpidament el creixement espectacular de la seva venda electrònica: un total de prop de 900 milions d’euros de facturació virtual durant el 2005, un 40% d’increment respecte del 2004, i un 93% de venda de ciber-bitllets durant el gener d’aquest any. Els factors de comoditat per a l’usuari que pot comprar i imprimir el bitllet des de casa, la seguretat contra pèrdues, oblits o robatoris, i l’estalvi per a les companyies tenen traduccions diverses per al viatger: mentre Iberia, Spanair i algunes altres companyies estrangeres penalitzen amb recàrrecs d’entre 15 i 25 euros el bitllet en paper, altres empreses com Air Europa mantenen la seva filosofia de traslladar l’estalvi a l’usuari i ofereixen descomptes per als ciber-bitllets.

Una política comercial de competència a la qual Renfe no ha hagut de sotmetre el llançament, des de fa unes setmanes, del seu bitllet virtual per a trajectes de llargues i mitjanes distàncies. Sense gran interès per quantificar l’estalvi que li pot suposar la venda electrònica de passatges, la companyia ferroviària completa el seu nou sistema de venda amb confirmacions via SMS per facilitar a l’usuari l’obtenció del bitllet físic a qualsevol guixeta i, fins i tot, a dalt del tren.

El quadre de la renovació electrònica de les vacances l’arrodoneixen les grans superfícies virtuals de viatges, les quals, segons l’últim estudi de Nielsen/NetRatings, han registrat un increment anual d’usuaris del 70%, han doblat els seus ingressos i han situat sites com Rumbo, e-Dreams i Viajar.com en el Top-Ten espanyol de les agències de viatges.

ADRECES
Renfe: w1.renfe.es/vbi/index.html
Iberia: www.iberia.com
Spanair: www.spanair.com
Air Europa: www.air-europa.com
Rumbo: www.rumbo.es
e-Dreams: www.edreams.es
Viajar.com: www.viajar.com
SMIT: www.geomovil.info/index.html
Cisne Seguros: www.grupocisne.com/CSeguros/sms

Guies i assegurances compulsives

Ni mapes, ni guies turístiques, ni assegurances d’accident. En la motxilla –o ronyonera- del futur, al turista només li caldrà dur el telèfon mòbil. I per començar a adaptar’s-hi aquesta mateixa Setmana Santa ja podrà provar el nou Sistema Mòbil d’Informació Turística (SMIT), amb el que podrà descarregar al seu terminal o agenda electrònica les explicacions sobre allò que està veient a cada moment. Per ara el servei funciona en una dotzena de ciutats espanyoles, però els seus responsables asseguren que en un parell de mesos estendran la seva xarxa a tot el territori estatal.

Amb el mateix aparell telefònic, el turista també podrà contractar per primera vegada a Espanya un assegurança d’accidents. La companyia Cisne Seguros ha estat la primera a trencar el gel de les assegurances via SMS i, a un cost de poc més d’un euro, ha començat a comercialitzar pòlisses similars a les que ja venien venent des de fa un parell d’anys companyies com Text2Insure al Regne Unit. Amb aquest sistema l’asseguradora espera estimular la contractació immediata i compulsiva de pòlisses via mòbil. La lletra menuda, gens virtual, cal buscar-la en el web de la companyia.