MIR@D@ DIGIT@L

Reflexions sobre la Societat del Coneixement -la nostra, sembla ser-, articles publicats, paisatges, identitats, viatges virtuals i/o presencials...

Nom:

Periodista barceloní especialitzat en la gestió d'informació i comunicació. Professor-consultor de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

2006/03/03

L’intercanvi P2P a internet deixarà aviat de ser xauxa

Empreses i administracions aposten per frenar la circulació gratuïta i irregular de continguts potenciant usos legals a les xarxes d’usuaris

Publicat al setmanari ACTUAL el 2-03-2006

Enric Bruguera

La circulació gratuïta i incontrolada de pel·lícules, música i jocs a través d’internet pot experimentar els pròxims mesos un tomb espectacular amb la irrupció de noves iniciatives empresarials en el món de les xarxes d’intercanvi entre usuaris, conegudes popularment com a P2P (peer to peer). Després de múltiples intents fallits de regulació legal o tancament de circuits basats en sistemes P2P, corporacions com Warner Bros, la BBC i altres gegants de la producció de continguts han decidit que, en lloc de continuar la lluita frontal contra internet, utilitzaran la xarxa per vendre legalment els seus productes.

La tendència ve recollida per l’Observatori Europeu de Tecnologies de la Informació (EITO), l’últim estudi del qual constata que el fenomen d’intercanvi de fitxers entre usuaris va arribar a representar el 60% del tràfic de dades per internet ja a finals del 2004, amb un total de prop de 2.000 milions de fitxers, majoritàriament de música i pel·lícules, intercanviats entre usuaris particulars sense pagar ni el producte, ni els impostos, ni els drets d’autor corresponents.

L’estimació coincideix amb els advertiments apocalíptics que entitats discogràfiques nord-americanes com la RIAA i els grans estudis de Hollywood, representats per la MPAA, han anat fent sobre la incidència negativa d’aquesta mena de pirateria en el negoci mundial de l’oci i els continguts. I amb la pressió legal i policial que aquestes associacions han impulsat els últims dos anys, amb episodis tant sonats com la demanda contra prop de 300 usuaris de la plataforma P2P BitTorrent, o la recent clausura a Bèlgica d’un servidor de la xarxa eDonkey, el Razorback2, que facilitava l’intercanvi de fitxers entre un milió d’usuaris.

Les autoritats de la Unió Europea admeten que la persecució legal ha tingut uns efectes dissuasoris relativament discrets, ja que entre el 15 i el 34% d’usuaris europeus, segons els països, continuen utilitzant regularment aplicacions P2P com eMule, BitTorrent o Kazaa. Una pràctica en la que destaquen els usuaris espanyols, els quals, segons les entitats gestores de drets d’autors SGAE i EGEDA, van liderar el 2004 la pirateria continental amb uns 200 milions de descàrregues que suposarien el 43% del total europeu. L’última enquesta de l’Associació per a la Investigació de Mitjans de Comunicació (AIMC) xifra en prop del 50% els usuaris espanyols que utilitzen xarxes P2P per obtenir de franc música, pel·lícules i programes informàtics, dels quals la meitat ho fa diverses vegades cada setmana, i un 20% ho fa diversos cops al dia.

És en aquest context d’èxit social imparable de les xarxes P2P que la indústria del contingut canvia ara d’estratègia i, en lloc d’oposar’s-hi frontalment, vol intentar aprofitar-les per obtenir rendiment comercial del seu ús legal. Warner Bros trencarà el gel aquest mateix mes de març amb el seu nou servei In2Movies, que permetrà als seus usuaris adquirir sèries i pel·lícules, descarregant-les des d’un servidor central o directament des dels ordinadors d’altres abonats. Altres estudis de Hollywood també estan negociant amb la plataforma BitTorrent la possibilitat de canalitzar continguts legals entre usuaris a canvi del pagament de quotes, tarifa plana o inclusió de publicitat. Una iniciativa que la cadena britànica BBC explora amb el nou sistema iMP, encara en fase de proves, per establir una xarxa P2P entre els seus espectadors a fi de distribuir sèries i altres programes.

ADRECES
Warner Bros: www2.warnerbros.com
iMP de BBC: www.bbc.co.uk/imp
iTunes d’Apple: www.apple.com/itunes
EITO: http://www.eito.com/
BitTorrent: http://www.bittorrent.com/
eDonkey: http://www.edonkey2000.com/
eMule: http://www.emule-project.net/
Kazaa: www.kazaa.com

L’èxit de la legalitat comercial

Quan fa quatre anys Apple va presentar la seva botiga de venda de música per internet, iTunes, poca gent va veure futur en l’intent de cobrar per alguna cosa que es pot aconseguir tant fàcilment de franc. Fa pocs dies iTunes ha batut el rècord dels 1.000 milions de cançons venudes, té delegacions virtuals a 21 països i controla el 70% del mercat de descàrregues de pagament.

El secret de l’èxit de la botiga virtual d’Apple ha estat jugar amb preus baixos -99 cèntims d’euro per cançó-, aclaparadora facilitat d’ús, i un extens catàleg de més de dos milions de temes. No ha anat a competir amb la indústria discogràfica, sinó amb la pirateria virtual. I se n’ha sortit prou bé, amb efectes col·laterals espectaculars: el seu reproductor musical iPod, dissenyat per transportar i escoltar la música adquirida a internet, ja supera els 42 milions d’unitats venudes i s’ha convertit en objecte de culte consumidor a tot el planeta.

Un precedent engrescador per a companyies com Amazon i Yahoo!, que volen obrir les seves pròpies botigues virtuals de música abans que la irrupció dels telèfons mòbils amb reproductor MP3 atomitzin definitivament el mercat amb les seves ofertes. Un mercat en el que pot acabar sent més fàcil i còmode consumir a baix preu música, televisió i cinema comercials que anar a localitzar continguts gratuïts de procedència, legalitat i qualitats dubtoses.