MIR@D@ DIGIT@L

Reflexions sobre la Societat del Coneixement -la nostra, sembla ser-, articles publicats, paisatges, identitats, viatges virtuals i/o presencials...

Nom:

Periodista barceloní especialitzat en la gestió d'informació i comunicació. Professor-consultor de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

2006/04/19

Fotos personals i vídeos domèstics envaeixen internet

Fotolog i YouTube lideren la nova onada d’exhibició planetària a la xarxa de les imatges quotidianes de milions d’usuaris anònims

Publicat al setmanari ACTUAL el 20-04-2006

Enric Bruguera

El vídeo del casament, les fotografies de les últimes vacances, imatges de la família en moments i situacions privades, aquell programa televisiu que ens va cridar l’atenció... Qualsevol aspecte de la vida quotidiana és avui susceptible de ser atrapat en imatges digitals i exposat públicament de forma instantània davant d’una audiència planetària. Iniciatives com Fotolog o YouTube constaten el desbocat ritme creixent d’un fenomen, les dimensions del qual ja superen el simple exhibicionisme i apunten directament una altra revolució en l’ús de la xarxa per a noves formes de comunicació i relació social.

Fa poc més d’un any la notícia era la incipient popularització dels anomenats àlbums fotogràfics online: webs que permetien a qualsevol usuari penjar les seves fotos digitals a la xarxa i compartir-les, així, amb qualsevol altre internauta a qui volgués donar-li accés. Ara l’atenció ja l’acaparen les xifres i els volums: Fotolog ha arribat a comptabilitzar més de tres milions d’usuaris registrats, un fons disponible de més de 100 milions d’imatges, un ritme d’incorporació de fotografies que oscil·la entre les 85.000 i les 250.000 cada dia, i un volum de comentaris i acotacions sobre les imatges que pot arribar al milió cada 24 hores.

Aquesta explosió imparable de l’anomenada fotografia online ve sustentada, a parer dels experts, en dos fenòmens tecnològics convergents de trobada social inevitable: la proliferació de càmeres fotogràfiques digitals i la difusió constant de les connexions de banda ampla. Els dos elements junts faciliten la captura pràcticament constant d’imatges, fins i tot des dels telèfons mòbils, i el seu abocament permanent a la xarxa. I són, alhora, els mateixos que, amb un mínim retard, han propiciat que en poc menys d’un any la revolució hagi saltat de la imatge fixa al terreny del vídeo.

L’estrella de la seqüència domèstica de difusió mundial avui es diu YouTube. I no perquè permeti gaire més alegries tecnològiques que les que donen sites similars com Yahoo! Vídeos, Google Video, MSN Vídeo, Break, Vimeo o Metacafe. Totes elles permeten l’allotjament de vídeos -personals o corporatius- de curta durada, amb condicionaments legals similars i amb idèntiques opcions de difusió mundial. Però mentre el passat mes de febrer des dels Estats Units YouTube registrava 176 milions de visites a les seves pàgines, els vídeos de Google només n’atreien 76 milions i MSN Vídeo es quedava en uns discrets 38 milions.

Unes xifres d’audiència que, curiosament, concorden amb les de les aportacions dels usuaris. Perquè el gran actiu de YouTube no són només els espatarrants 35 milions de descàrregues diàries que es fan dels seus vídeos. Són també, i sobretot, els 35.000 vídeos que, segons dades del mes d’abril, els usuaris li aporten cada dia.

Un flux de comunicació i relació bidireccional que està començant a marcar la diferència entre serveis d’allotjament de fotos com Google Image o el pioner Flickr de Yahoo!, i iniciatives com Fotolog, que limita el volum que cada usuari pot abocar gratuïtament en el seu servidor, a canvi de primar aquells elements de comentari, comunitat i fidelització que afegeixen a l’internauta el sentiment de pertinença a un determinat àmbit comunicatiu. La mateixa estratègia que YouTube està seguint amb èxit per atraure usuaris del ja mític MySpace, la comunitat virtual ara finançada pel magnat mediàtic Rupert Murdoch, que ha aconseguit que 35 milions de visitants vegin 22.000 milions de pàgines web. Fenomen comunitari que evidencia que les nostres fotos i vídeos són importants perquè atreuen visitants... i aquest tràfic aviat portarà publicitat i diners.

ADRECES
Fotolog: www.fotolog.com
YouTube: www.youtube.com
Yahoo! Videos: es.news.yahoo.com/videos
Google Video: video.google.com
MSN Video: video.msn.com
Metacafe: www.metacafe.com
Flickr: www.flickr.com
MySpace: www.myspace.com
Schmap: schmap.com

De l’àlbum casolà a la guia turística

Les nostres fotografies de les vacances de l’última Setmana Santa poden formar part demà mateix d’una guia turística de difusió planetària. Aquesta és la proposta de Schmap!, una novíssima iniciativa per desenvolupar guies interactives de ciutats, que aprofita diversos recursos informatius de la xarxa, entre ells imatges, per organitzar informació útil per als viatgers.

En una primera fase de funcionament Schmap! il·lustra les seves guies virtuals amb imatges agafades de Flickr, l’àlbum fotogràfic online més popular, els autors de les quals hagin autoritzat expressament el seu ús sota llicència Creative Commons. A partir d’aquí la nostra foto pot sortir com a imatge d’acompanyament de les informacions turístiques d’una determinada ciutat o zona, donant a les dades el valor afegit de la visió aportada per un altre turista/usuari no professional. Una línia que l’empresa promotora vol potenciar amb noves opcions en línia que permetin agregar comentaris i consells pràctics d’aquells turistes i viatgers que han fet els recorreguts turístics recentment.