MIR@D@ DIGIT@L

Reflexions sobre la Societat del Coneixement -la nostra, sembla ser-, articles publicats, paisatges, identitats, viatges virtuals i/o presencials...

Nom:

Periodista barceloní especialitzat en la gestió d'informació i comunicació. Professor-consultor de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

2006/04/09

La administració s’apunta a remuntar el dèficit electrònic

Nou impuls a les iniciatives públiques virtuals per intentar frenar la davallada tecnològica espanyola en els rànkings internacionals

Publicat al setmanari ACTUAL el 6-04-2006

Enric Bruguera

Menys campanyes d’informació i més ús normalitzat de la tecnologia per facilitar les gestions que el ciutadà ha de fer amb les administracions públiques. Aquesta sembla que és l’orientació estratègica que el govern espanyol pensa impulsar a partir d’ara per intentar contrarestar la davallada continua en els rànkings tecnològics internacionals. Pagar impostos municipals a través d’internet, tramitar-hi l’atur i tallar els abusos dels proveïdors d’accés a la xarxa són les primeres mesures de xoc contra el toc d’alerta llançat pel World Economic Forum, segons el qual Xile i Portugal ja han superat Espanya en la cursa tecnològica mundial.

L’últim informe del World Economic Forum (WEF) assigna a l’Estat espanyol el lloc 31 del rànking del desenvolupament tecnològic de 115 països durant l’any 2005. Una posició que li fa baixar dos llocs respecte de l’any anterior en favor de Xile i Portugal, que li passen al davant. L’anàlisi constata una baixada general espanyola en aspectes com la disposició tecnològica o la col·laboració entre les indústries i la universitat, i subratlla aspectes en els quals la davallada és especialment inquietant, com la qualitat del sistema educatiu –on es perden 13 llocs- o el nivell d’educació científica i matemàtica, on es baixen de cop 29 posicions.

Amb menys dramatisme, però sense millores apreciables, l’últim informe de l’Observatori Europeu de Tecnologies de la Informació (EITO), situa Espanya en el dotzè lloc de l’Europa dels 25 quant a demanda agregada de productes i serveis informàtics. Una demanda que durant el 2005 va créixer en termes absoluts –gairebé un 7%-, però que, mesurada en funció de la renda individual, manté l’Estat espanyol a la cua de l’antiga Europa dels 12 i només per damunt dels nous socis recent arribats de l’est.

Davant d’aquest panorama, el govern espanyol sembla haver decidit per fi a anar més enllà de les caríssimes campanyes de divulgació –l’actual és l’enigmàtic Plan Avanza-, i utilitzar la mateixa administració pública com a agent dinamitzador de l’ús i la penetració d’internet i les noves tecnologies entre la població. Una línia d’actuació en la que, a més, intentarà capitalitzar i impulsar iniciatives que les administracions autonòmiques i locals ja han començat a experimentar amb notable èxit.

Així, l’entitat pública Red.es ha presentat aquests dies una plataforma de gestió dels impostos locals que pretén generalitzar a totes les administracions municipals de l’Estat l’experiència pilot que fins ara han impulsat la Diputació de Barcelona, el govern asturià i l’ajuntament de Jeréz. Una experiència d’administració electrònica que ha evidenciat un èxit remarcable en canalitzar la recaptació de més de 800.000 euros en només cinc mesos.

L’anomenada e-administració també s’ha mostrat eficaç en la gestió de les prestacions del subsidi d’atur, feta fins ara en fase pilot a Barcelona i altres capitals de província. De forma que el Ministeri de Treball ja ha anunciat la seva extensió a tot l’Estat, admetent tàcitament que, a més de la qüestió tecnològica, també era necessària la simplificació burocràtica que ha realitzat en rebaixar de 20 a 2 els documents requerits per sol·licitar l’atur.

I és que en el procés de racionalització i implantació de l’e-administració el govern espanyol ho té ben fàcil. Només ha de fixar-se una mica en el que ja fan portals com el de la Generalitat, seleccionat pel prestigiós Stockholm Challenge 2006 com una de les cinc millors iniciatives mundials d’administració electrònica. O com el de l’Ajuntament de Barcelona, que aquests dies suma opcions electròniques d’autoliquidació d’impostos de vehicles i presentació de recursos de multes al més del 80% de tramitacions municipals accessibles a través de la xarxa.

ADRECES
WEF: www.weforum.org
EITO: www.eito.com
Red.es: pago.red.es
INEM: www.inem.es
Generalitat de Catalunya: www.gencat.cat
Ajuntament de Barcelona: w10.bcn.es/APPS/STPSipacWeb/inici.do?i=c

Pinça contra l’abús
L’extensió generalitzada de l’administració electrònica té encara un dels seus principals obstacles en determinades pràctiques fraudulentes d’algunes operadores telefòniques i d’accés a internet. És inútil voler convèncer un usuari dels avantatges del nou DNI electrònic quan fa prop de dos mesos que té segrestada la seva línia telefònica per un proveïdor d’accés, pràctica en la qual Wanadoo lidera el rànking de denúncies.

És per això que el govern espanyol ha declarat la guerra al frau en un doble front. Des del Ministeri d’Indústria s’ha promogut aquests últims dies una ordre ministerial que obligarà a les companyies a publicar i mantenir uns estàndards de qualitat que permetin a l’usuari triar i canviar de companyia quan consideri insatisfactori el servei.

I en paral·lel el govern central ha aprovat el projecte de llei de Millora de la Protecció d’Usuaris i Consumidors, una iniciativa que pretén acabar amb el segrest de connexions, obligant als proveïdors d’accés a tramitar les baixes amb les mateixes fórmules i celeritat que les sol·licituds d’alta del servei.