MIR@D@ DIGIT@L

Reflexions sobre la Societat del Coneixement -la nostra, sembla ser-, articles publicats, paisatges, identitats, viatges virtuals i/o presencials...

Nom:

Periodista barceloní especialitzat en la gestió d'informació i comunicació. Professor-consultor de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

2006/05/13

Cinema i televisió admeten internet com a canal de futur

Les grans productores de sèries i pel·lícules es llancen en massa a la xarxa per intentar frenar les seves pèrdues multimilionàries

Publicat al setmanari ACTUAL l'11 de maig de 2006

Enric Bruguera

Ha costat un munt d’anys, de diners i de batalles legals, però a la fi el cinema i la televisió han entès que internet no era l’enemic a abatre, sinó un canal de distribució des d’on comercialitzar legalment els seus productes. En l’epicentre de la sacsejada s’hi han situat els grans estudis de Hollywood en anunciar la venda per internet dels seus èxits cinematogràfics més recents. Iniciativa que ha desfermat cops de colze de les cadenes televisives nord-americanes per oferir a la xarxa des de The Simpsons fins a Dones Desesperades, en una revolució global que allunya encara més el cinema de les sales d’exhibició, i allibera les sèries televisives dels horaris de programació.

El terrabastall en el consum de cinema i televisió té una base sòlida, en tant que prové de l’anàlisi de xifres i balanços econòmics. L’últim estudi de la consultora LEK, publicat fa pocs dies, xifrava en 6.100 milions de dòlars les pèrdues anuals dels grans estudis cinematogràfics de Hollywood degudes a la pirateria de films, gran part de la qual es produeix a través dels sistemes P2P -usuari a usuari- que circulen per internet.

Una sagnia que la Associació del Cinema Americà (MPAA) s’ha resistit a admetre per no perjudicar les cotitzacions borsàries de les seves empreses associades, fins que finalment ha entès que només podrà lluitar contra el tràfic il·legal de pel·lícules a la xarxa plantant-li cara en el seu mateix terreny tecnològic. Sobretot quan l’acció ha funcionat prou bé en el consum de música digital.

Això és el que s’han decidit a fer estudis com MGM, Paramount, Universal, Warner i 20th Century Fox posant al portal Movielink les seves últimes estrenes. El preu, de moment, és car -27 dòlars per pel·lícula-, els mecanismes de seguretat impedeixen replicar els films en DVD, i tot l’assaig es manté per ara limitat als EUA. Però la decisió està presa i no té marxa enrere. A Europa la britànica LoveFilm també ofereix la descàrrega legal de King Kong, Warner anuncia la comercialització online del pròxim Harry Potter, i Bertelsmann enllesteix el seu portal In2movies.

Després d’anys de lluitar judicialment contra la banda ampla i la tecnologia que facilitava la circulació il·legal de pel·lícules per internet, a partir d’ara els estudis cinematogràfics intentaran afegir la xarxa al seu model de negoci, igual que han fet fins ara amb la venda i lloguer legals de vídeos i DVDs, la exhibició en cadenes televisives de pagament, i l’emissió, finalment, en programació oberta. Una diversificació de canals de distribució que ja ha reduït al 15% els ingressos per exhibició en sales de cinema, i a la qual l’ús d’internet afectarà de forma molt notable.

En unes coordenades similars, la indústria de la producció televisiva ha aprofitat l’embranzida del cinema per llançar-se de cap a la xarxa. En aquest cas, no és tanta la por a la pirateria, sinó a la pèrdua del control en favor de les empreses tecnològiques que ja asseguren la distribució a través del telèfon mòbil i plataformes, domèstiques o portàtils, que permeten a l’espectador triar quan i on consumeix televisió, i fer-ho, a més, saltant-se els anuncis.

Davant el precedent d’Apple, que amb l’èxit dels seus iPod i iTunes, ha acabat imposant les seves condicions als gegants de la indústria discogràfica, els grans de la televisió han après la lliçó. I així, ABC-Disney, que ja venia sèries a través d’iTunes, posa gratuïtament a la xarxa capítols de les seves sèries de bandera Dones Desesperades, Lost i Commander in Chief. NBC, en canvi, entra en la venda de sèries a través d’iTunes, la Fox comença a vendre capítols de The Simpson a la xarxa, i la CBS busca audiències virtuals amb el nou portal Innertube.

ADRECES
MPAA: www.mpaa.org
Movielink: movielink.com
LoveFilm: www.lovefilm.com
In2movies: www.in2movies.ch
iTunes: www.apple.com/es/itunes
ABC-Disney: abc.go.com
Fox: www.fox.es
CBS-Innertube: www.cbs.com/innertube

Adéu definitiu al videoclub
Des que els anys 80 van proliferar com a bolets en la geografia comercial de les nostres ciutats, al videoclub sembla haver-li arribat l’hora de l’extinció definitiva. La distribució de cinema per internet no serà més que l’últim rèquiem.

El recent tancament de tots els locals de la cadena BlockBuster a Espanya ja sentenciava fa unes setmanes la desaparició del model de lloguer de pel·lícules en suports físics com el vídeo i el DVD. I no només per la competència de la pirateria a través de la xarxa, sinó, sobretot, per l’increment exponencial d’oferta a través de plataformes de cable i televisió digital, i la incorporació d’ofertes de vídeo sota demanda com la que ha engegat Imagenio, de Telefónica, a través de les línies d’ADSL.

Ni els processos de concentració, amb els quals les grans cadenes van expulsar del mercat els petits videoclubs, ni les fórmules mixtes de comanda per internet i tramesa postal, com els de NetFlix o MediaXpress, han pogut resistir la revolució digital en el consum de l’oci. Tot un avís per als canals que a partir d’ara hauran de competir amb internet.