MIR@D@ DIGIT@L

Reflexions sobre la Societat del Coneixement -la nostra, sembla ser-, articles publicats, paisatges, identitats, viatges virtuals i/o presencials...

Nom:

Periodista barceloní especialitzat en la gestió d'informació i comunicació. Professor-consultor de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

2006/05/24

El comerç al detall va estenent la xarxa de parades a internet

Els aliments frescos s’afegeixen a l’oferta de venda electrònica autòctona per intentar aprofitar el creixement de les compres online

Publicat al setmanari ACTUAL el 25-05-2006

Enric Bruguera

El comerç electrònic espanyol experimenta un creixement general sostingut, però amb un desequilibri que amenaça de convertir-se en endèmic: tot i que els compradors creixen en número i gasten cada vegada més diners a través d’internet, l’oferta autòctona només arreplega un 30 per cent d’aquesta despesa, mentre contempla com la resta se’n va a parar a comerços virtuals estrangers. Una situació que està animant el sector del petit comerç a intentar captar part d’aquesta activitat comercial virtual amb propostes de proximitat que ja abasten, fins i tot, productes alimentaris frescos.

L’últim informe de la Comissió del Mercat de les Telecomunicacions (CMT) és aclaridor de les principals tendències del comerç electrònic espanyol. Les dades definitives de l’exercici del 2005 revelen que l’activitat comercial electrònica va assolir els 1.547 milions d’euros, cosa que representa un creixement del 74% respecte dels anteriors dotze mesos. Bitllets d’avió, transports i viatges van continuar liderant el rànking de la venda electrònica, mentre que el sector d’apostes i jocs d’atzar, amb un volum de 80 milions d’euros i un espectacular creixement del 162%, van aconseguir desbancar dels segon lloc els productes informàtics, que amb prou feines van superar els 61 milions de facturació, tot i que el seu increment percentual va ser d’un substanciós 159%.

En aquesta perspectiva optimista, el contrapunt de realisme el posen les dades sobre el destí de la despesa electrònica: prop del 55% del total, uns 850 milions d’euros, va anar a parar a propostes comercials foranies, mentre que només el 30% del que els espanyols van gastar es va quedar en comerços virtuals autòctons, els quals, això sí, també van vendre un 15% a consumidors de fora.

És sobre l’anàlisi d’aquestes dades que diverses petites empreses catalanes i espanyoles estan decidint obrir els seus propis punts de venda a la xarxa, no tant per l’expectativa de ràpids negocis milionaris, sinó per aprofitar els baixos costos que els suposa estendre a internet la seva activitat comercial presencial.

La primera Fira del Comerç Electrònic, celebrada a Osca fa pocs dies, va reunir un total de 42 botigues digitals, algunes de les quals van exhibir exemples prodigiosos de rendibilitat de les seves iniciatives de comerç online. Petits negocis com Electroacústica Barreu, Camas Baiges o Lencería Ababol no aspiren a disputar el mercat als grans monstres empresarials d’internet. Però sí que demostren que els seus aparadors i sistemes de vendes a la xarxa són fàcilment rendibilitzables amb poques operacions perquè presenten unes inversions notablement reduïdes.

En aquesta línia, la irrupció dels productes alimentaris frescos en el comerç electrònic anticipa un escenari de futur en el qual una porció del pastís de la compra i venda electròniques se’l poden endur les ofertes de proximitat que sàpiguen conjugar qualitat dels productes, servei logístic eficient i preus competitius.

Amb poques setmanes de vida, el Mercat Virtual promou des de Barcelona una proposta força interessant del que pot arribar a ser anar a plaça a través d’internet. El seu servei de subministrament a tot el mercat espanyol, garantit en un termini mitjà de 24 hores, s’afegeix a propostes comercials com les de Frutas Caparrós i Naranjas Lola, que fan arribar al consumidor les seves fruites i verdures utilitzant internet com a eina per evitar la cadena d’intermediaris que encareixen els productes. Tota una dinàmica de comerç i consum electrònics alternatius, que també té rèpliques en els sectors alimentaris del peix i el marisc, amb incitatives com Lonxanet i Mariskito, i que ja està començant a vertebrar les experiències dels consumidors a través de blocs i punts d’intercanvi d’opinions i consells com Cocinalia.

ADRECES
CMT: www.cmt.es
El Mercat Virtual: elmercadovirtual.com
Frutas Caparrós: www.frutascaparros.com
Naranjas Lola: www.naranjaslola.com
Lonxanet: www.lonxanet.com
Mariskito: www.mariskito.com
Cocinalia: cocinalia.blogspot.com
IGC: www.igcweb.net

Les claus de la societat digital

El fenomen del comerç electrònic minorista, la seguretat a internet, els nous usos socials de la xarxa o els secrets de la llar digital són alguns dels grans temes que vertebren la vuitena edició de l’Internet Global Congress (IGC) que es celebra a Barcelona des del 29 de maig fins l’1 de juny.

La trobada, un referent internacional sobre innovació i coneixement en la societat digital, reuneix experts i directius de les principals empreses del sector en un apretat programa amb més de 400 ponències, conferències i sessions plenàries, en les quals intentaran escatir les principals claus del futur immediat en els diversos àmbits de la vida quotidiana, professional i educativa.

La voluntat explícita de fer arribar a la ciutadania els principals elements de reflexió digital del certamen ha portat els responsables de l’IGC a donar accés gratuït per a totes les sessions plenàries que es celebraran, amb l’únic requisit previ d’omplir el formulari d’inscripció disponible en el mateix web oficial de la trobada.