MIR@D@ DIGIT@L

Reflexions sobre la Societat del Coneixement -la nostra, sembla ser-, articles publicats, paisatges, identitats, viatges virtuals i/o presencials...

Nom:

Periodista barceloní especialitzat en la gestió d'informació i comunicació. Professor-consultor de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

2006/05/04

Internet surt al carrer per vèncer reticències i pors

La campanya “FesInternet” promou un centenar d’activitats per l’alfabetització digital dels qui veuen inútil o difícil l’ús de la xarxa

Publicat al setmanari ACTUAL el 4-maig-2006

Enric Bruguera

Utilitat i facilitat d’ús. Aquestes són les dues idees centrals amb les quals la campanya FesInternet intenta aprofundir aquest any l’alfabetització digital dels ciutadans i incorporar a l’ús d’internet aquells sectors de població més reticents davant de les noves tecnologies. La festa catalana d’internet impulsa des d’aquesta setmana més d’un centenar d’activitats relacionades amb la xarxa en un procés que s’allargarà fins el dia 17 de maig, data en la que a tot l’Estat es celebrarà el Día de Internet coincidint amb el Dia Mundial de les Telecomunicacions i de la Societat de la Informació, auspiciat per Nacions Unides.

Continuant la línia iniciada en la primera edició de febrer de l’any passat, el FesInternet d’enguany presenta l’impuls institucional de la Secretaria de Telecomunicacions i Societat de la Informació (STSI) de la Generalitat per potenciar i donar visibilitat a desenes d’iniciatives promogudes des d’àmbits educatius, universitaris i tecnològics, tant privats com públics, encaminades a difondre els avantatges de l’ús d’internet, amb atenció preferent a aquells sectors de població més refractaris i allunyats d’una utilització normalitzada de la xarxa.

Així, per als propers dies s’han convocat tallers, conferències, debats i concursos, al costat d’activitats a les escoles i iniciatives lúdiques de jocs en xarxa o el campionat de botifarra per internet que organitza ButiNet. Iniciatives que tenen suport presencial en les carpes de FesInternet a diverses localitats catalanes –la carpa central és a la Plaça de la Catedral de Barcelona-, i en activitats com les visites guiades a centres tecnològics com el CESCA i el supercomputador Maresnostrum. La densa programació és accessible des del web oficial de FesInternet, que presenta, a més, un cercador de propostes per dies, localitats i temàtiques.

Tot i que l’objectiu explícit d’aquesta mena de celebracions festives sòl ser l’apropament de nous usuaris a la utilització de la xarxa, en el cas català el FesInternet conflueix amb les estratègies generals d’alfabetització digital que institucions i entitats privades mantenen engegades des de ja fa temps. Estratègies que es reflecteixen en dades com les que fa pocs dies va fer públiques l’Estudi General de Mitjans (EGM), segons les quals durant el primer trimestre de 2006 Catalunya ja ha assolit un 41,8% de població usuària habitual d’internet. Això la situa substancialment pel damunt del 36,8% de mitjana de tot l’Estat espanyol, i només darrera del 43,6% de la Comunitat de Madrid.

Des d’aquesta posició, és lògic que l’impuls en l’ús de la xarxa es centri en línies crítiques d’actuació, l’orientació general de les quals previsiblement no variarà a pesar dels canvis i reajustaments que de forma immediata es produiran a la STSI, després del recent nomenament de Manel Balcells com a nou conseller d’Universitats, Recerca i Societat de la Informació (DURSI).

Una orientació que en aquest FesInternet es materialitza en l’impuls del domini .cat, oferint preus promocionals de 7 euros per a particulars que vulguin afegir-se a les prop de 12.000 sol·licituds de .cat formalitzades fins ara. I a la promoció del programari lliure en català, que es realitzarà a través de la distribució d’un CD-Rom en diverses publicacions convencionals de paper.

La iniciativa en favor del programari lliure completa la que fa poques setmanes va emprendre l’Ajuntament de Barcelona distribuint guies per alfabetitzar la població en l’ús d’estris informàtics d’accés gratuït. I anticipa projectes d’alfabetització digital com l’anunciat per la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) per integrar a l’ús d’eines informàtiques els col·lectius socials en risc d’exclusió per l’anomenada fractura digital.

ADRECES
FesInternet: www.fesinternet.cat
STSI: www10.gencat.net/dursi/AppJava/home.jsp?area=0&idioma=
Día de Internet: www.diadeinternet.org
ButiNET: www.butinet.cat
Ajuntament de Barcelona: www.bcn.cat
UOC: www.uoc.edu

Banda ampla de via estreta
La promoció de l’ús d’internet a l’Estat espanyol s’estavella any rere any contra el mateix obstacle: les connexions de banda ampla –ADSL i cable- continuen sent un 30% més cares que a la resta de països de la UE i mantenen el seu vergonyós liderat de queixes per la deficient qualitat del seu servei.

El Plan Avanz@, l’última iniciativa del govern espanyol per desencallar l’entrada de la societat en l’ús de les noves tecnologies, de moment ha triomfat en poca cosa més que en la proposta de dedicar mundialment un dia cada any a celebrar els avantatges d’internet i en la promoció d’iniciatives escolars i socials, com la que el pròxim 17 de maig crida als usuaris habituals de la xarxa a regalar adreces de correu electrònic als qui encara no ho són.

Però en el camp de les infraestructures la cosa no acaba d’anar bé. Els poc més de 5 milions de connexions domèstiques de banda ampla per ADSL representen una penetració de l’11,7%, només superior als nivells de Portugal i Grècia, si es considera l’Europa prèvia a l’ampliació de la UE.