MIR@D@ DIGIT@L

Reflexions sobre la Societat del Coneixement -la nostra, sembla ser-, articles publicats, paisatges, identitats, viatges virtuals i/o presencials...

Nom:

Periodista barceloní especialitzat en la gestió d'informació i comunicació. Professor-consultor de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

2006/05/17

La pornografia vol estendre al mòbil el negoci fet a internet

Les operadores telefòniques prometen protegir la infància, però no es resisteixen a la distribució massiva de continguts per a adults

Publicat al setmanari ACTUAL el 18-maig-2006

Enric Bruguera

Discreció, ubiqüitat, intimitat, distribució massiva... Les principals característiques del telèfon mòbil coincideixen fil per randa amb l’escenari ideal que la gran indústria de la pornografia somia per a la venda dels seus productes. L’última barrera, la de les limitacions en la connexió i reproducció de continguts, ha caigut amb la irrupció de la telefonia de tercera generació. Un avenç tecnològic que, curiosament, pot acabar rebent l’impuls decisiu des de l’interès inconfessat que els continguts per a adults susciten en molts consumidors, i les expectatives de grans negocis que presenten per a les operadores.

El marc de referència del boom incipient de la pornografia mòbil el proporciona l’èxit econòmic que el sector ha assolit a internet. Amb un volum global d’uns 47.000 milions d’euros anuals, la pornografia legal a la xarxa ha arribat ja a copar un 13% del total de webs existents, en una estimació que la consultora Top Ten Reviews basa en els 68 milions de peticions de cerca de continguts eròtics que els principals buscadors d’internet reben cada dia.

I l’assalt al telèfon mòbil ja ha començat. A desgrat de les limitacions tècniques que fins fa quatre dies presentaven la majoria de terminals, l’any 1995 les vendes mundials de pornografia pel mòbil es van tancar amb 400 milions d’euros. Una xifra que no arriba al 0,10% del total del negoci pornogràfic, però que presenta unes expectatives de creixement espectaculars quan es tenen en compte les possibilitats tecnològiques dels nous aparells. Per al 2006, la consultora Jupiter Research pronostica que el negoci del porno mourà prop de 1.000 milions d’euros en torn del mòbil. Unes previsions que per al 2009 superen els 2.000 milions a tot el món.

En contrast amb d’altres sectors, en el consum de pornografia mòbil Europa ostenta una clara supremacia sobre els Estats Units, on diversos grups de pressió en favor de la moralitat pública i la mateixa Comissió Federal de Comunicacions (FCC) han aconseguit fins ara frenar la distribució interna de material pornogràfic amb al·legats a favor de la decència i la defensa de la infància. De moment, les pressions han limitat el mercat nord-americà al 25%, mentre l’europeu s’endu l’altre 75%. El que no han aconseguit és avortar la distribució de porno als mòbils de tot el món des d’empreses nord-americanes com OhMobile o Xobile. Ni clarificar si són les operadores telefòniques o les empreses creadores de continguts per a adults les que han d’assumir la responsabilitat que aquesta mena de continguts no arribin inapropiadament a telèfons mòbils d’usuaris menors d’edat.

A l’Estat espanyol la situació és força paradigmàtica de la gran contradicció entre la conveniència de limitar l’accés de menors a aquesta mena de continguts, i els interessos econòmics que representa la pornografia per a les operadores a l’hora d’intentar incrementar la facturació telefònica dels usuaris.

Per una banda, organitzacions com Protégeles denúncia amb insistència la facilitat amb la que els menors poden accedir des del mòbil, amb un simple SMS, a la pornografia que de forma explícita se’ls ofereix des de webs, pàgines de revistes i anuncis de televisió. Per l’altra, Vodafone anuncia que molt aviat inclourà pornografia explícita de proveïdors com Private o Hustler entre els seus serveis, mentre Movistar assegura que es limitarà de moment als continguts eròtics. Totes dues prometen filtres estrictes per evitar que res pornogràfic pugui arribar als menors a través del mòbil. Val més que sigui així, perquè s’hi juguen un negoci multimilionari amb punts d’accés i consum en les butxaques del 90% d’espanyols.

ADRECES
FCC: www.fcc.gov
OhMobile: ohmobile.com
Xobile: www.xobile.com
Protégeles: www.protegeles.com
Vodafone: live.vodafone.es
Movistar: www.movistar.es

El domini amagat del sexe

La situació de relativa saturació que la telefonia mòbil sembla haver assolit atorga a la circulació de determinats continguts una influència econòmica i comercial decisives per dinamitzar el sector. La descàrrega de música al mòbil n’és una de les protagonistes, amb un moviment global de 4.400 milions de dòlars durant el 2005, dels quals prop de 3.000 van correspondre a cançons, mentre els altres 1.500 venien del consum de melodies i tons.

L’altre gran dinamitzador de futur de la telefonia mòbil és el sexe. Tot i que la pornografia mòbil durant el 2004 només va moure uns 25 milions d’euros als EUA, hi ha previsions que aquest mercat pot créixer fins els 200 milions els pròxims tres anys. Amb una dinàmica, això sí, tant contradictòria com la que envolta el món del sexe a internet: fa pocs dies l’ICANN va rebutjar la creació d’un domini .xxx específic per a webs pornogràfics, i va fer-ho per les pressions de grups neoconservadors nord-americans teòricament enfrontats a la poderosa indústria del porno. Paradòjicament, hagués estat precisament l’aprovació d’un domini explícit el que hauria facilitat, tal com reclamava la Unió Europea, establir filtres i normatives específiques molt més efectives per impedir-hi l’accés de menors.