MIR@D@ DIGIT@L

Reflexions sobre la Societat del Coneixement -la nostra, sembla ser-, articles publicats, paisatges, identitats, viatges virtuals i/o presencials...

Nom:

Periodista barceloní especialitzat en la gestió d'informació i comunicació. Professor-consultor de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

2006/06/21

El Mundial de futbol desborda internet de vídeos i apostes

La televisió manté el control sobre els gols en directe, però es veu obligada a cedir a la xarxa l’espectacle de la participació del públic


Publicat al setmanari ACTUAL el 22-juny-2006

Enric Bruguera

A punt de traspassar el seu equador, el Campionat Mundial de Futbol d’Alemanya no només ha desbordat totes les previsions d’audiència planetària a través del conglomerat mediàtic de la televisió i internet. També perfila una foto fixa de com cal anar entenent la comunicació de masses en un escenari globalitzat. La televisió conserva encara el monopoli dels gols en directe. Però és el públic qui difon les impressions i les imatges del que passa a cada moment en milers de llocs. Una dinàmica de participació que es visualitza en les apostes per la xarxa i en els continguts que ja generen.

Els exemples més clars de les noves regles dels joc els estan aportant, curiosament, entitats tant poc sospitoses de subversió comunicacional com la FIFA o la BBC. La primera no s’ha limitat a penjar a la xarxa un suport informatiu complementari de la competició, i ha vehiculat en el seu site virtual imatges i serveis que li estan reportant una mitjana de cinc milions d’usuaris únics al dia, amb pics puntuals que arriben a superar els sis milions de visitants.

Un rècord que la britànica BBC persegueix de lluny, amb mitjanes d’un milió de visitants que no només segueixen la retransmissió en directe dels partits que la cadena fa a la xarxa per al Regne Unit, sinó que també utilitzen opcions de participació per valorar jugadors, reconstruir jugades i aportar imatges i opinions.

El contrapunt convencional ve donat per les pressions d’empreses gestores dels drets televisius del mundial, com Audiovisual Sport, que han aconseguit amb els seus advertiments legals que repetidors virtuals com TVMix.net hagin decidit tancar les seves opcions habituals de rèplica en directe de partits de futbol en zones del planeta on no es difonia el senyal televisiu, o on es feia sota condició de pagament.

Però fora de les polèmiques pel control del rigorós directe de les imatges en viu dels partits, la batalla per l’audiència del mundial s’ha traslladat definitivament a la xarxa, amb indicacions força significatives sobre els interessos en joc.

Així, per exemple, l’aposta de Yahoo! com a partner oficial de la FIFA a la xarxa, no només li ha proporcionat bons resultats de posicionament virtual, sinó que ha desfermat moviments tant importants com el que, ni que sigui amb un notable retard, ha impulsat al totpoderós Google a tramar amb Mozilla, Nike i Firefox el programa Joga Companion, una alternativa de resultats, vídeos, notícies i enllaços sobre una competició futbolística que, d’aquí a molts pocs dies, pujarà de nivell i entrarà a la fase d’octaus de final.

Perquè aquí està la clau de l’assumpte: la participació oberta dels usuaris i les opcions de publicitat segmentada que pot portar associada. D’indicadors n’hi ha per a tots els gustos, i només cal anar a un cercador de blocs com Technorati per verificar l’abast quantitatiu de l’interès pel mundial. Però aquest és, a més, el primer esdeveniment de ressò mundial que es produeix sobre un escenari de connexions generalitzades de banda ampla i en plena eclosió de la circulació de vídeo per internet.

I així, no és gens estrany que, fins i tot més enllà de sites estrictament esportius com video.worldcupblog.com, llocs com el famós Youtube tingui com a secció destacada la que aplega vídeos i imatges de la selecció espanyola de futbol, una de les grans revelacions en no ser eliminada en la primera fase tal i com venia passant sistemàticament en edicions anteriors. Tota una revolució de la que ja n’anirem sentint a parlar.

ADRECES

FIFA: fifaworldcup.yahoo.com/06/es/

BBC: news.bbc.co.uk

Joga Companion: www.mozilla.com/add-ons/jogacompanion

Technorati: www.technorati.com

World Cup Blog: video.worldcupblog.org

Youtube: www.youtube.com/results?search=espa%C3%B1a

Unibet: www.unibet.com/punter/index.jsp

Betandwin: www.betandwin.com

MiApuesta: www.miapuesta.com/content/home.asp

Betfair: www.betfair.com

Les noves regles del joc

Els webs d’apostes per internet no només estan fent el seu agost avançat. També canalitzen de forma visible la riuada de participació dels usuaris i aporten un notable cabal de continguts, estimulats i finançats pels rendiments econòmics dels que s’hi juguen els calers.

Amb apostes d’entre 1 i 10.000 euros, sites com Unibet, Betandwin, Betfair o MiApuesta compten que en aquestes quatre setmanes arreplegaran prop de 70 milions del total de 1.500 milions d’euros que haurà mogut el mundial d’Alemanya en el sector del joc virtual. Un volum de negoci que pot incrementar el ritme de creixement del 150% anual del sector d’apostes virtuals, el qual l’any passat va assolir els 255 milions d’euros només a l’Estat espanyol.

Amb alguns efectes secundaris interessants: a la majoria de sites es pot apostar fins l’últim moment sobre les targetes grogues, els córners, els fora de joc o els gols, cosa que motiva extensos i detallats continguts per facilitar als possibles apostants les seves juguesques. Una lliçó força pràctica sobre models de negoci per fer sostenible la incorporació i manteniment d’informació a la xarxa.