MIR@D@ DIGIT@L

Reflexions sobre la Societat del Coneixement -la nostra, sembla ser-, articles publicats, paisatges, identitats, viatges virtuals i/o presencials...

Nom:

Periodista barceloní especialitzat en la gestió d'informació i comunicació. Professor-consultor de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

2006/07/05

La febre pel GPS xoca amb la dispersió d’usos i dispositius

El geoposicionament per satèl·lit salta dels cotxes de gamma alta a les butxaques, telèfons mòbils i agendes personals dels usuaris

Publicat al setmanari ACTUAL el 6 de juliol de 2006

Enric Bruguera

Els localitzadors de posició geogràfica per satèl·lit estan a punt d’entrar en l’olimp dels ginys estrella de l’electrònica de consum. La demanda general existeix: gairebé tothom valora els avantatges d’un sistema que selecciona la informació segons la ubicació de l’usuari en un moment determinat. Però és aquesta embranzida en la popularització del GPS la que, paradoxalment, està entrebancant la seva difusió comercial massiva en obligar a l’usuari a triar entre el navegador autònom, el de cotxe, l’integrat en el telèfon mòbil, el que forma part de l’agenda electrònica o, fins i tot, el de canell. Un dilema que sovint acaba ajornant la compra.

El potencial comercial i de serveis de la localització geogràfica GPS –Global Positioning System: posicionament del terminal utilitzant les coordenades de situació que proporciona la xarxa nord-americana de satèl·lits - no ha defraudat les expectatives que la indústria electrònica i les autoritats europees exhibien fa tot just un any. De fet, les previsions s’han superat en prop del 100%. Si durant l’any 2004 a la Unió Europea es van vendre prop de 5 milions de navegadors GPS, l’any 2005 es va tancar vorejant els 10 milions. Unes xifres que a l’Estat espanyol representaven unes 200.000 unitats per al 2005, i unes expectatives de venda per al 2006 que superen de llarg el mig milió de navegadors GPS portàtils.

Altra cosa és l’evolució qualitativa que estan seguint les seves penetració i distribució socials. Perquè si fa un any les previsions es feien sobre la base que els navegadors anirien incrustats en els vehicles i que els seus usos estarien relacionats amb la conducció i el trànsit per carretera, avui les xifres constaten que les vendes de navegadors GPS preinstal·lats en els cotxes han caigut del 34% a menys del 19%, i que el gran boom del consum GPS s’ha traslladat als ginys que l’usuari, a més de fer servir dins del cotxe, se’ls pot endur a la butxaca.

I, així, aquests dies la decisió ferma d’afrontar les vacances imminents amb un GPS presenta dilemes inquietants. Perquè és cert que per menys de 300 € podem adquirir un terminal autònom de GPS, com el Galatea 2106 de Supratech, amb mapes i indicacions sonores sobre les carreteres d’Espanya i Portugal. Però també ho és que amb un parell de centenars d’euros més podem afegir-hi informació actualitzada sobre l’estat del trànsit –via Traffic Message Chanel en aquelles zones on aquest canal de ràdio digital té cobertura- i prestacions de pantalla i navegació molt més còmodes, com les que presenten els models de Tom Tom Go.

Una altra opció és incorporar-lo al telèfon mòbil. Depenent del model, Qtek o Route 66 proporcionen software de geolocalització. Una alternativa a tenir en compte, sobretot si valorem els avanços de Navman a l’hora d’establir itineraris per carretera en base a fotografies que incorporin les coordenades geogràfiques de localització de la imatge. O si pensem en els progressos de GeoVector per afegir informació turística dels llocs on anem apuntant amb el mòbil.

Prestacions informatives turístiques que, si fa no fa, coincideixen amb les dels GPS integrats en agendes electròniques com les Palm que incorporen la Guia Michelin, o els dispositius de geolocalització que es poden incorporar a les agendes HP gràcies a un nou model de funda. Tot un ventall vertiginós d’opcions que botigues virtuals com AcivaGPS mostren sense embuts, amb l’opció cautelar, això sí, de poder llogar i provar prèviament el GPS del nostre estiu.

ADRECES

Supratech: www.supratech.es

Tom Tom Go: www.tomtom.com

Qtek: qtek.com.es

Route 66: www.66.com

Navman: www.navman.com

Guia Michelin: www.airis.es/FRAME/FRAME.ASP?Pais=SP

Activa GPS: www.activagps.com


Europa perd el rumb

Els serveis de localització geogràfica via satèl·lit continuaran depenent dels sistemes GPS nord-americans fins força més enllà de l’any 2011, a pesar que aquesta era la data límit que la Unió Europea havia fixat per posar en producció la seva xarxa civil de satèl·lits Gal.lileo.

En plena depressió identitària europea, les autoritats de la UE acaben d’admetre que el desplegament de la xarxa Gal.lileo està empantanada en un marasme de desacords contractuals entre les empreses que havien de materialitzar un nou model de col·laboració de la iniciativa privada i la iniciativa pública a nivell continental. Un model al qual, curiosament, s’hi havia convidat a participar a entitats i empreses xineses, algunes d’elles principals beneficiàries del retard dels plans geolocalitzadors europeus. I un retard, a més, que posa en qüestió la candidatura de Barcelona com a futura seu de l’Agència Europea del sistema civil de satèl·lits.

Sort encara que els Estats Units van accedir l’any 2000 a suprimir les mesures d’imprecisió forçada en el sistema GPS, que en base a les originàries finalitats militars del seu sistema de geolocalització alterava en centenars de metres l’exactitud de les informacions. Només ens faltaria haver d’afegir les paranoies yankees a la incompetència europea.

1 Comments:

Blogger Carina said...

És veritat que l'àmplia gama de GPS fa que l'usuari en potència retardi la compra. Jo mateixa vaig dubtar molt abans de comprar l'agenda amb GPS per regalar-li al meu marit qu'em demanava una determinada per que un amic la tenia i li anava molt be. Però crec que vaig comprar una amb menys potència i de seguida es penja. Com que m'agrada molt la tecnologia he acabat per comprar-me la TomTom ONE i va molt be. És de disseny per a cotxe però es pot portar a la butxaca. I per trovar aquell comerci que t'han comentat o per trobar aquell monument que no es veu com arribar... o simplement per que em desoriento molt ara. És un gran enginy.

8:47 a. m.  

Publica un comentari a l'entrada

<< Home