MIR@D@ DIGIT@L

Reflexions sobre la Societat del Coneixement -la nostra, sembla ser-, articles publicats, paisatges, identitats, viatges virtuals i/o presencials...

Nom:

Periodista barceloní especialitzat en la gestió d'informació i comunicació. Professor-consultor de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

2006/07/16

La realitat s’instal·la en els arguments dels nous videojocs

París, Palestina, Veneçuela, Iran o Sudan deixen de ser simples escenaris virtuals i posen els seus conflictes a l’abast de l’usuari

Publicat al setmanari ACTUAL el 13-07-2006

Enric Bruguera

No havien passat 24 hores de la final del campionat mundial de futbol quan l’agressió de Zinedine Zidane a Marco Materazzi ja s’escampava per internet en forma de videojoc on-line que permetia a qualsevol usuari del planeta controlar amb el ratolí el cop de cap del jugador francès contra el pit de l’italià. Es poden discutir la tècnica matussera i un gust més que dubtós, però la iniciativa és força il·lustrativa del fenomen que en el món dels videojocs va desplaçant monstres inversemblants i escenaris onírics en favor del protagonisme creixent de les situacions reals de l’actualitat i els seus conflictes.

La tendència a presentar una certa ambientació realista en els videojocs ve de lluny i, de fet, des de fa dècades ja ha generat nombroses nissagues de títols relacionats amb guerres diverses i civilitzacions antigues. L’element nou és precisament la connexió d’aquesta tendència realista amb fets d’actualitat. I en aquesta perspectiva, el videojoc Paris Riots va començar a marcar fa uns mesos la pauta en adaptar un clàssic com Medal of Honor a les revoltes que el novembre passat van sacsejar diversos barris perifèrics de París i altres ciutats franceses amb la crema incontrolada de desenes de milers de vehicles.

La deriva de continguts i propostes ideològiques del cinema als videojocs, passant per la televisió, té una base quantitativa i econòmica incontestable en el creixement de la penetració i difusió del joc electrònic. Segons dades d’aDeSe, només a l’Estat espanyol el mercat dels videojocs va assolir l’any 2005 prop de 900 milions d’euros, un 16% més que l’any anterior. Un volum que, segons les anàlisis de la Societat General d’Autors (SGAE), ja ha doblat de llarg la taquilla dels cinemes convencionals i representa prop d’un 70% del que facturen juntes les indústries musicals i videogràfiques. I això sense comptar els estralls de la pirateria, via internet o top manta.

Amb aquestes audiències i el seu potencial de creixement, no és estrany que el videojoc sigui vist com el gran canal de futur per a la penetració de continguts i plantejaments culturals, polítics, religiosos i ideològics. I així, des dels Estats Units, la indústria dels videojocs ja no es limita a reproduir escenaris de la guerra a l’Iraq, sinó que va més enllà i situa Mercenaries 2: World in flames en una hipotètica i delirant invasió de Veneçuela. Una tendència a l’abast de tothom que també ha mogut a les autoritats d’Iran a impulsar la creació i distribució d’un videojoc en el qual el seu programa nuclear, la religió i la política generen conflictes i situacions que l’usuari només pot resoldre aplicant els criteris que ha ratificat com adients el Consell Suprem Iranià de Cultura. Un videojoc que Iran compta a poder començar a distribuir aquest mateix mes d’agost.

Oberta la porta del videojoc com a canal de circulació de l’actualitat, iniciatives com un joc sobre la masacre escolar que es va produir a Columbine (Colorado) l’abril del 1999 han posat els pèls de punta a pares i educadors, fins el punt que les seves protestes semblen haver frenat el seu llançament. Però també fomenten iniciatives com Darfur is Dying o Peace Maker, que promouen el videojoc com a eina de coneixement i conscienciació del drama humanitari que està patint el sud del Sudan o el complexíssim laberint de la pau a l’Orient Mitjà. Fragments de realitat immediata, que superen la ficció... també en els videojocs.

ADRECES
Zidane-Materazzi: www.corriere.it/Media/Foto/2006/07_Luglio/10/zidane.swf
Paris Riots: parisriots.free.fr
Medal of Honor: www.ea.com/official/moh/alliedassault/us
Mercenaries 2: World in flames: www.mercs2.com
Darfur is Dying: www.darfurisdying.com
Peace Maker: www.peacemakergame.com
Emergencia 112: www.emergencia112.com

Sociables o addictes?
Els videojocs evolucionen en continguts i pràctiques. Els estudis sobre el fenomen semblen estancats en les seves contradiccions.

Fa tot just uns mesos, l’Observatori del Videojoc de la Universitat Europea de Madrid, avalava la sociabilitat de la pràctica del videojoc i assegurava que el 50% dels usuaris analitzats presentaven òptims indicadors de socialització i de relació familiar. Aquesta mateixa setmana els principals neurocientífics del món afirmaven a Viena que els videojocs provoquen addiccions psicològiques equivalents a les de l’alcohol o el cànnabis.

Entre uns i altres, Telefónica Móviles feia una exhibició de futur i presentava el seu joc educatiu Emergencia 112, adreçat a usuaris joves i accessible a través del telèfon mòbil. El videojoc, lluny de continguts violents o de caire sexual, pretén difondre entre els usuaris més joves les nocions bàsiques per als primers auxilis a les eventuals víctimes d’un accident. Tota una lliçó sobre l’ús raonable dels videojocs, orientada al milió llarg d’usuaris espanyols de la telefonia mòbil d’entre 10 i 14 anys. Un mercat que convé cuidar i fidelitzar, juntament amb els pares que paguen les factures, de cara a la despesa previsible que pot aportar el seu pas per l’adolescència i la seva arribada al consum adult.