MIR@D@ DIGIT@L

Reflexions sobre la Societat del Coneixement -la nostra, sembla ser-, articles publicats, paisatges, identitats, viatges virtuals i/o presencials...

Nom:

Periodista barceloní especialitzat en la gestió d'informació i comunicació. Professor-consultor de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

2006/08/03

La missatgeria anima l’estiu de la xarxa més jove

Microsoft i Yahoo! intercomuniquen els seus sistemes de contacte virtual permanent per fidelitzar els seus futurs usuaris de veu i vídeo

Enric Bruguera

Article publicat al setmanari ACTUAL el 20-juliol-2006

Ho van deixar anar fa nou mesos, i finalment han complert la paraula: Microsoft i Yahoo! han interconnectat els seus sistemes de missatgeria instantània, i han aprofitat així l’inici de l’estiu per donar una alegria gratuïta als prop de dos milions i mig de joves espanyols d’entre 12 i 24 anys que podran dedicar les vacances escolars a esprémer a fons aquests sistema de connexió online del que són usuaris permanents.

La bona nova de la compatibilitat de sistemes no inclou, de moment, ni les trucades de veu, ni la videoconferència. Però acontenta les desenes de milions d’adolescents que reclamaven des d’arreu del món poder utilitzar combinats els dos sistemes de comunicació per text. I, de retruc, fa la guitza a Google i America Online, que és del que es tractava.

A l’Estat espanyol, l’acord entre Microsoft i Yahoo! té un abast quantitatiu limitat per la posició dominant del primer en el mercat de la missatgeria instantània. Amb un 60% dels 12 milions d’internautes enganxats als missatges permanents, prop de gairebé 7,5 milions d’usuaris fan servir el sistema de missatgeria de Microsoft, ara anomenat pomposament Windows Live Messenger, mentre menys de mig milió havien optat per Yahoo! Messenger. Tot i això, la construcció d’una comunitat mundial de 350 milions d’usuaris que suposa l’acord de compatibilitat era una reivindicació llargament reclamada pels usuaris.

Comptant que les proporcions favorables a Microsoft són similars a d’altres països on s’ha anunciat la interoperabilitat missatgera –Argentina, Corea, Itàlia, Alemanya...-, i tenint present, sobretot, que va ser Microsoft qui fa uns anys va promoure a sang i foc la incompatibilitat de sistemes, l’única explicació de la seva nova estratègia del bon rotllo globalitzador té només dos eixos possibles: la competència en el mercat nord-americà i la competència via internet a les operadores telefòniques per les trucades de veu.

En als EUA, les xifres són força més reveladores que a Europa: la comunitat virtual d’America Online (AOL) reté un 51,5% de la missatgeria instantània, en un mercat extremadament fidelitzat al qual Microsoft només ha pogut intentar accedir fins ara per la via de l’acostament empresarial al conglomerat mediàtic Time-Warner, propietari d’una AOL que, conforme passa el temps, es resisteix a donar-li rèdits econòmics.

Microsoft hauria pogut intentar imposar el seu Messenger als usuaris nord-americans per la via de la força comercial i el monopoli del sistema operatiu Windows, igual que ha fet amb el navegador Explorer. Però ha vist com, per primera vegada, al seu rival veritable, Google, se li entrebancava el seu sistema de missatgeria instantània –Google Talk- en uns percentatges testimonials de difusió. I, paral·lelament, ha constatat que el negoci de les trucades telefòniques gratuïtes per internet, en mans d’una prometedora Skype, ara controlada per e-Bay, tampoc acabava d’arrancar com a aplicació empresarial definitiva.

El resultat provisional és un brindis al sol, amb el qual Microsoft guanya temps consolidant el seu sistema actual de missatgeria instantània, li fa l’abraçada de l’ós a Yahoo!, relega la missatgeria de Google als llimbs dels irreductibles incomunicats, i espera a veure quin futur té com a competidor de les telefòniques en les trucades de veu i les videoconferències via internet.

Tot un regal per al 62,6% d’internautes espanyols que són usuaris de la missatgeria instantània, un dels pocs àmbits, per cert, que Espanya lidera, a poca distància de França -60,3%- però amb notable avantatge del 51,9% del Regne Unit i el 48% dels EUA.

ADRECES

Windows Live Messenger: webmessenger.msn.com

Yahoo! Messenger: es.messenger.yahoo.com

Google Talk: www.google.com/talk/intl/es

America Online: www.aol.com

IQUA: www.iqua.net


Internet no és el casal d’estiu

En mig d’unes vacances escolars interminables i amb les famílies intentant combinar desesperadament obligacions laborals i com col.locar els nens a preus raonables, internet dóna als més joves camp per córrer a l’hora d’intentar combatre l’avorriment i mantenir virtualment el contacte amb els companys i amics de sempre. Una opció d’oci amb grans possibilitats, però que també presenta riscos.

Per a l’Agència de Qualitat d’Internet (IQUA), el més important és que els pares entenguin que la connexió domèstica a internet no és l’equivalent a un cangur o un casal d’estiu a l’hora de tenir els nanos entretinguts. I que, per tant, l’ús infantil de la xarxa a l’estiu ha d’estar supervisada i controlada per adults a fi d’evitar, o almenys ensenyar a gestionar, la troballa de continguts inadequats i, fins i tot, eventuals contactes virtuals amb desconeguts en xats, fòrums i sistemes de missatgeria.

Segons l’últim informe eEspaña de la Fundació France Telecom, el 36% de les llars espanyoles té accés a internet, el 60% del qual és de banda ampla. Un indicador, en principi positiu, que posa internet a l’abast de gran part del prop de milió i mig de nens i nenes d’entre 10 i 14 anys que utilitzen l’ordinador de forma habitual. Sempre i quan, això sí, aquest ús d’internet estigui orientat i supervisat per pares i educadors.