MIR@D@ DIGIT@L

Reflexions sobre la Societat del Coneixement -la nostra, sembla ser-, articles publicats, paisatges, identitats, viatges virtuals i/o presencials...

Nom:

Periodista barceloní especialitzat en la gestió d'informació i comunicació. Professor-consultor de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

2006/09/05

La indústria del disc es llança a esprémer internet

L’èxit d’iTunes empeny les grans discogràfiques a buscar acords amb Microsoft, la comunitat MySpace i el servei gratuït Spiralfrog

Publicat al setmanari ACTUAL el 7-setembre-2006

Enric Bruguera

Després de dedicar anys, esforços i munts de plets i de diners a lluitar contra la circulació de música per internet, les grans companyies discogràfiques no només han acabat acceptant-la com a canal de distribució. Ara, a més, intenten acaparar veu, vot, presència i benefici en totes les iniciatives musicals vinculades a la xarxa. El suport tàcit d’Universal Music al futur servei gratuït de descàrregues anunciat per Spiralfrog és només la punta de l’iceberg d’un garbuix de negociacions per assolir acords de distribució musical amb socis tant diversos com el gegant informàtic Microsoft o la comunitat virtual MySpace.

Les discretes relacions que ha mantingut fins ara el colós discogràfic Universal Music Group amb l’enigmàtica companyia Spiralfrog són especialment emblemàtiques de fins on està disposada a arribar la indústria del disc en la distribució musical sense discos. I ho és, sobretot, perquè Spiralfrog assegura que oferirà a partir de desembre un nou servei de franc de descàrregues legals de música a través d’internet.

La proposta de Spiralfrog, limitada en una primera fase als Estats Units i Canadà, diu comptar amb permís per oferir el catàleg musical complet d’Universal, i preveu sostenir la seva gratuïtat sobre els ingressos per publicitat. Un model de negoci que, segons proclamen els seus promotors, ja ha atret l’interès d’anunciants com Levi’s o Benetton, i ha obligat als altres gegants de la discografia, com EMI, Warner i Sony BMG, a iniciar precipitades converses per no restar al marge de l’hipotètic èxit comercial.

La imatge de les grans discogràfiques barallant-se per participar en un projecte de distribució gratuïta dels seus productes és suggeridora pel que té d’irònica: fins fa quatre dies bramaven que calia empresonar tothom que no passi per caixa. L’eventual viabilitat del projecte les situaria, a més, en una delicada situació comercial i legal a l’hora de compatibilitzar la distribució gratuïta d’una mateixa cançó en un canal com Spiralfrog, amb la seva venda en altres canals, com per exemple iTunes, amb el qual la majoria de discogràfiques tenen acords de distribució de pagament.

Però és precisament iTunes, en última instància, la responsable de la voracitat virtual de les discogràfiques. Amb més de 1.200 milions de cançons venudes per internet –a 99 cèntims d’euro cadascuna-, delegacions virtuals a uns 25 països i el control de més del 70% del mercat de descàrregues de pagament, la botiga online de Apple ha obtingut un èxit tant gran i tant imprevisible, que ara ningú es vol perdre el pròxim boom.

Fins i tot a risc d’entrar en camps minats com la guerra entre Apple i Microsoft. I, així, mentre el gegant de Bill Gates enllesteix un reproductor de música i vídeo, el Zune, per menjar mercat al omnipresent iPod d’Apple, que ja controla més de la meitat del mercat planetari de reproductors, EMI signa un acord amb Microsoft per assegurar al Zune cançons i vídeos musicals. Acord que, per cert, també ha propiciat l’interès d’Universal.

I en un enèsim front de combat comercial, EMI, Universal i la resta de discogràfiques es troben que MySpace, la comunitat virtual més poblada i visitada dels EUA, pretén obrir els pròxims mesos la seva pròpia botiga de música virtual online. La nova iniciativa de l’imperi mediàtic de Rupert Murdoch es dirà MyStore i teòricament estarà orientada a propostes musicals alternatives a les grans discogràfiques. Però aquestes ja mantenen acords promocionals amb MySpace. Uns acords que els donen base suficient per intentar parar la mà quan la comunitat d’adolescents comenci a pagar per descarregar música.

ADRECES

Spiralfrog: www.spiralfrog.com

Universal Music Group: new.umusic.com

Zune: www.zunescene.com

MySpace: www.myspace.com

EMI: www.emimusic-spain.com

Warner: www.warnermusic.es

Sony BMG: www.sonybmg.com

ITunes: www.apple.com/es/itunes


Cau una altra torre emblemàtica

Si fa uns mesos era el gegant multinacional del lloguer de vídeo BlockBuster el que tancava tots els seus locals a l’Estat espanyol, ara li ha tocat el torn a la mítica cadena de venda de discos Tower Records, la divisió nord-americana de la qual ha presentat suspensió de pagaments per segona vegada en dos anys.

Responsables de la botiga i analistes independents coincideixen a subratllar com a causa fonamental de la fallida la competència de fórmules de distribució com les que han adoptat la cadena Wal-Mart o la botiga en línia Amazon. Però adverteixen que la distribució de música digital online presenta unes tendències de creixement que caldrà no menysprear en un futur immediat.

Segons la Federació Internacional d’Indústries Fonogràfiques (IFPI), la descàrrega online de música digital no va representar més del 5% del volum comercial total del 2005, però mentre les vendes de CDs musicals van caure un 6%, la compra de música per internet va augmentar prop d’un 200%, va provocar la compra d’uns 60 milions de reproductors de MP3 i va implicar la descàrrega d’uns 420 milions de cançons, un 20% més que l’any anterior. I tot això en un context, menguant però substancial encara, de 40 descàrregues il·legals per cada adquisició comercial.

2 Comments:

Blogger VANESSA said...

QUIERO QUE PONGAN EN I VIDEOS A WISIN Y YANDEL DE YO TE QUIERO A EMINEM CON D12 LA CANCION HOW COME Y GIT HUP JUNTAS TAMBIEN LA DE MY BAND Y A 50 CENT MUCHO HIP HOP A DADDY YANKEE LA DE ELLA ME LEVANTO

4:38 p. m.  
Blogger VANESSA said...

PONGAN A DADDY YANKEE LA DE ELLA ME LEVANTO A WISIN Y YANDEL LA DE FRANCO DE VITA CON WISIN Y YANDEL Y TANMBIEN A EMINEM LA DE MY BAND

4:39 p. m.  

Publica un comentari a l'entrada

<< Home