MIR@D@ DIGIT@L

Reflexions sobre la Societat del Coneixement -la nostra, sembla ser-, articles publicats, paisatges, identitats, viatges virtuals i/o presencials...

Nom:

Periodista barceloní especialitzat en la gestió d'informació i comunicació. Professor-consultor de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

2006/09/28

La indústria estén a l’usuari la guerra de formats del DVD

El consumidor europeu haurà de triar entre dos nous estàndards incompatibles sense saber quin serà el que s’imposarà finalment


Publicat al setmanari ACTUAL el 28-setembre-2006

Enric Bruguera

Després de quatre anys de batusses al més alt nivell mundial, el nou DVD (Digital Video Disc) d’alta definició anuncia la seva arribada imminent al mercat europeu dividit en dos estàndards diferents i incompatibles. El consumidor espanyol podrà adquirir a partir del novembre reproductors i discos compactes del sistema HD-DVD, o podrà optar al cap d’unes setmanes pel format Blu-Ray. Una tria a cegues que reprodueix el fenomen que fa vint anys va dividir el mercat del vídeo domèstic entre els formats BetaMax i VHS. El triomf final d’aquest últim va obligar als usuaris del BetaMax a llançar a les escombraries milers d’aparells i cintes de vídeo.

El dilema dels formats arriba carregat de raons a favor del nou sistema de gravació i reproducció digital, però farcit de prevencions contra les polítiques comercials de la indústria tecnològica. El DVD d’alta definició té unes qualitats d’imatge i so sensiblement superiors a les dels DVDs convencionals, presenta capacitats d’emmagatzemament entre cinc i sis vegades més grans, i ofereix prestacions d’interactivitat i connexió a internet impensables en els estàndards actuals.

Sobre aquesta proposta tecnològica tant llaminera, gegants de la indústria tecnològica com Toshiba, NEC, Sanyo i Microsoft han apostat al llarg dels últims anys pel format HD-DVD, i han intentat desbancar el format Blu-Ray, que propugnaven competidors com Sony, Panasonic, Samsung, Philips, Dell o Apple. L’entitat dels oponents ha dificultat el triomf d’uns o altres i ha impedit l’eventual entesa entre els dos formats. Empat tècnic que ara es trasllada al consumidor europeu, amb el risc que si finalment s’acaba imposant un dels dos estàndards, els usuaris del format perdedor hauran gastat inútilment diners i temps en els seus equips, discos i còpies.

En aquesta frenètica cursa per conquerir el mercat, Toshiba ha volgut ser la primera a concretar propostes, dates i preus. El llançament del seu primer reproductor de DVD d’alta definició en format HD-DVD tindrà lloc el 15 de novembre en països europeus com Espanya, França, Alemanya i el Regne Unit. El preu del primer model reproductor a la venda serà d’uns 700 euros, i espera vendre’n uns 10.000 abans d’acabar l’any, comptant que aquest serà un dels productes estrella de la campanya comercial del pròxim Nadal.

La confiança del promotor del HD-DVD té llums i ombres. És cert que ja ha venut mig milió d’unitats en els Estats Units des del seu llançament l’abril passat. Però també són insistents els rumors que per mantenir la penetració ha hagut de rebaixar el preu en uns 100 dòlars, de forma que ara està venent cada reproductor uns 200 dòlars per sota del preu que costa fabricar-lo.

De cara a l’eventual comprador, el principal reclam de Toshiba i el format HD-DVD són les pel·lícules i continguts d’estudis i distribuïdores com Universal Pictures, Warner, Filmax, Paramount, Manga Films i Grupo Planeta. Una oferta que el format Blu-Ray, promogut per Sony, intenta compensar amb productes de 20th Century Fox, Disney i Sony Pictures. L’enfrontament té la seva rèplica corresponent en la guerra de les consoles de videojocs, en tant que Microsoft ja ha optat clarament pel format HD-DVD per a l’últim model de la seva X-Box 360, mentre que Sony mantindrà l’aposta lògica pel Blu-Ray en la seva Playstation 3, la data del llançament comercial de la qual encara és una incògnita.

La guerra dels formats del DVD d’alta definició comença a casa nostra sense vencedor clar. El perdedor definitiu serà el consumidor que posi els diners en l’opció finalment derrotada.

ADRECES

Toshiba: www.toshiba.es

Microsoft: www.micrsosoft.com

Sony Blu-Ray: www.blu-ray.com

Panasonic: www.panasonic.com/consumer_electronics/blu_ray/products.asp

Apple: www.apple.com/pr/library/2005/mar/10blu-ray.html

Punyalades en la rebotiga

La incapacitat de la indústria per establir un estàndard únic de DVD d’alta definició no només farà víctimes entre els usuaris. També reflecteix les lluites sordes entre els potents conglomerats multinacionals de l’oci.

Quan les grans majors de Hollywood aposten pel HD-DVD o pel Blu-Ray (o pels dos alhora: Paramount i Warner, per exemple), intenten mantenir el control de la distribució i venda física de discos compactes i vigilen a cua d’ull competidors de la venda de pel·lícules a través d’internet, com Apple. Perquè, a més de la indefinició d’un format unificat, el DVD s’enfronta a la comercialització de films per la xarxa i a iniciatives com iTV, també d’Apple, que prometen integrar sense fils l’ordinador i el televisor. De forma que ben aviat el dilema de l’usuari quan s’escarxofa al sofà no serà si tria DVDs en format HD-DVD o Blu-Ray, sinó si vol veure a la tele la pel·lícula que ha comprat a iTunes d’Apple a través d’internet i l’ordinador.

Una batalla a la que Microsoft no només s’hi apunta per competir amb el seu Windows Media Center. També ho fa per lluitar pel mercat de l’entreteniment en el telèfon mòbil. Un camp en el que Apple també està treballant, i que pot retallar encara més els ingressos i el control de la indústria del cinema sobre els seus productes.

1 Comments:

Blogger nickharis5455070120 said...

hey, I just got a free $500.00 Gift Card. you can redeem yours at Abercrombie & Fitch All you have to do to get yours is Click Here to get a $500 free gift card for your backtoschool wardrobe

8:39 a. m.  

Publica un comentari a l'entrada

<< Home