MIR@D@ DIGIT@L

Reflexions sobre la Societat del Coneixement -la nostra, sembla ser-, articles publicats, paisatges, identitats, viatges virtuals i/o presencials...

Nom:

Periodista barceloní especialitzat en la gestió d'informació i comunicació. Professor-consultor de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

2006/09/26

La telefonia virtual sacseja el mercat i els preus del mòbil

The Phone House inicia la cursa d’empreses i botigues per disputar a les operadores clàssiques el pastís de les trucades de veu i dades

Publicat al setmanari ACTUAL el 21-setembre-2006

Enric Bruguera

D’aquí a final d’any, triar la companyia de telefonia mòbil serà per als usuaris més complicat, però també més avantatjós. Complicat perquè haurem d’estudiar el doble d’ofertes que fins ara ens han presentat les operadores convencionals: Movistar, Vodafone i Amena. Però aquesta mateixa competència ens permetrà optar per preus més raonables i europeus, molts d’ells sota marques com Carrefour o El Corte Inglés. La cadena de botigues de telefonia The Phone House ha estat la primera Operadora Mòbil Virtual (OMV) a anunciar la seva sortida al mercat espanyol. Però la sacsejada no ha fet més que començar.

Després d’anys de bloqueig per part de les grans operadores, la irrupció de les Operadores Mòbils Virtuals ha aparegut finalment en forma de tromba que amenaça de trasbalsar en qüestió de setmanes el mercat espanyol de 45 milions d’abonats a la telefonia mòbil. I ho ha fet, curiosament, de la mà de les mateixes telefòniques convencionals que fins ara es resistien a cedir les seves xarxes a les noves OMV.

Ha estat Amena la primera a anunciar el seu acord de lloguer d’infraestructures a la nova operadora virtual The Phone House, la major cadena europea de distribució de telecomunicacions, amb més de 1.500 botigues en deu països, 400 d’elles en territori espanyol. Amena és propietat de France Telecom i està immersa en un procés de reconversió estratègica i comercial sota una nova marca, Orange, per intentar frenar la seva pèrdua de clients. Un factor de pes a l’hora d’intentar obtenir ingressos pel lloguer de les seves infraestructures a empreses que, presumiblement, acabaran fent-li la competència.

La jugada d’Amena és doblement arriscada perquè al costat de l’acord amb The Phone House ha admès també que serà la subministradora de xarxa de la nova OMV que Carrefour engegarà el breu. Una filtració que ha obligat Movistar a admetre que llogarà la seva infraestructura a una operadora virtual liderada per El Corte Inglés, i a Vodafone a buscar desesperadament llogaters virtuals de la seva xarxa, un dels quals podria ser la basca Euskaltel. Sobretot, perquè en els pròxims mesos també començarà a operar Xfera, l’enigmàtica operadora telefònica convencional que fa més de cinc anys va adquirir llicència de telecomunicacions a un preu astronòmic, i les dificultats econòmiques de la qual han impedit la seva activitat comercial fins que la Comissió del Mercat de les Telecomunicacions (CMT) l’ha amenaçat de retirar-li la llicència.

Així que els usuaris de telefonia mòbil passarem en breu de poder triar entre Movistar, Vodafone o Amena, a rebre les ofertes afegides de The Phone House, Carrefour, El Corte Inglés, Euskaltel i Xfera. Una curiosa ampliació sobrevinguda del ventall d’opcions, tenint en compte que la CMT ja havia regulat aquest sector l’any 2002 per obrir la porta a què companyies provinents d’altres sectors contractessin espai radioelèctric als tres grans de la telefonia mòbil i, a través del lloguer de les seves xarxes, oferissin al consumidor final una comercialització més barata.

Els avantatges sobre el paper són indubtables: la competència estimula millors ofertes per a l’usuari, i les Operadores Mòbils Virtuals poden traslladar als clients l’estalvi que els suposa llogar les xarxes a les grans i no tenir, per tant, les despeses d’inversió i manteniment d’infraestructures. A la Unió Europea, llevat d’Itàlia i Portugal, la proliferació d’operadores telefòniques virtuals ha representat disminucions de preus del mòbil d’entre 20 i 30 euros al mes, i ha situat el nivell de preus un 20% per sota dels nivells espanyols. Després de tant resistir-s’hi, la competència serà la gran prova de foc per a les grans telefòniques espanyoles.

ADRECES
The Phone House: www.phonehouse.es
Movistar: www.movistar.com
Vodafone: www.vodafone.es
Amena: www.amena.com
CMT: www.cmt.es

Competència amb avantatges
Les operadores telefòniques convencionals han recorregut fins fa quatre dies contra qualsevol iniciativa que permetés entrar a qualsevol altre actor en la telefonia mòbil espanyola: un suculent mercat que en sis anys ha fet créixer les línies de mòbil pel damunt del número d’habitants, amb un repartiment força estable del 45% -21 milions de línies- per a Movistar, un 31% -13 milions de línies- per a Vodafone, i un 24% -12 milions de línies- per a Amena.

Els seus arguments tenen un pes econòmic incontestable: han assumit les despeses d’inversió pel desplegament i manteniment tècnics de la xarxa, enfronten les dificultats d’implantació i de difusió de la telefonia de nova generació, i han de lidiar amb l’elevadíssim cost d’investigació tecnològica i penetració comercial dels nous serveis i continguts a través del mòbil, el volum dels quals no acaba de superar el 15% de la facturació.

L’argument d’usuaris, consumidors i competidors també té una base econòmica a tenir en compte: amb tarifes d’ús telefònic mòbil superiors en un 20% a la mitjana europea durant els últims sis anys, fins quan caldrà esperar per a què les operadores espanyoles convencionals considerin amortitzada la seva inversió?