MIR@D@ DIGIT@L

Reflexions sobre la Societat del Coneixement -la nostra, sembla ser-, articles publicats, paisatges, identitats, viatges virtuals i/o presencials...

Nom:

Periodista barceloní especialitzat en la gestió d'informació i comunicació. Professor-consultor de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

2006/09/26

L’assetjament escolar s’infiltra en la tecnologia jove

El creixement de l’ús d’Internet i el telèfon mòbil per fer ciberbullying dispara la creació d’espais per denunciar amenaces i intimidacions

Publicat al setmanari ACTUAL el 14-setembre-2006

Enric Bruguera

Per a la majoria de joves i adolescents el recent inici del curs escolar ha suposat una nova etapa d’aprenentatge i relació. Però per a alguns d’ells ha representat, a més, la tornada al malson dels insults i les intimidacions de determinats companys. Un assetjament que està saltant d’aules i patis als missatges al telèfon mòbil, les intrusions en els sistemes de missatgeria instantània i les burles via web. Els experts ja parlen obertament de ciberbullying o assetjament escolar online, un fenomen que creix amb l’increment d’ús de la tecnologia per part dels més joves.

El senyal d’alarma més contundent l’ha donat fins ara Wiredsafety, la major xarxa internacional de protecció de la infància a Internet. Durant els últims anys els seus més d’10.000 voluntaris s’han centrat a combatre i prevenir els grans riscos que la xarxa podia presentar per als més joves: pornografia infantil, pederàstia, intents de robatori, i possibilitats, fins i tot, de segrest. Una tasca que els ha permès detectar que, al costat dels grans perills, joves d’edats i condicions similars també utilitzaven la xarxa per robar-se contrasenyes, falsificar i emetre correus electrònics comprometedors, suplantar identitats i llançar-se amenaces, en una extensió tecnològica del que s’han anat caracteritzant com a situacions d’intimidació escolar.

El resultat ha estat la proliferació d’iniciatives electròniques per lluitar contra els abusos de base tecnològica amb les mateixes armes. Des de sites com Stop Cyberbullying o Net Bullies no només s’alerta de les dimensions quantitatives creixents del problema i s’ofereixen vies immediates de denúncia, sinó que també s’incideix en els aspectes qualitatius específics del fenomen.

Es subratlla, per exemple, que en els casos de ciberbullying encara és més difícil que en l’assetjament escolar convencional que la víctima denuncií la situació per la por afegida a la possibilitat que els pares li retirin l’accés al telèfon mòbil o la connexió domèstica a Internet. Una prevenció tant més lògica quan es té en compte que aquest assetjament online arriba a assaltar amb virus, codis maliciosos o spam l’ordinador de la víctima. Un ordinador domèstic en el qual sovint la família guarda números i contrasenyes de comptes bancaris i targetes de crèdit.

En l’increment de l’assetjament virtual hi juga, a més, un factor específic molt peculiar: sovint són precisament les víctimes de persecucions i amenaces convencionals a l’escola les que utilitzen les seves habilitats informàtiques per revenjar-se dels seus agressors en el món presencial. Així ho han detectat els sites britànic Bullying Online i l’australià Stop Text Bully en estudis en els quals els joves analitzats admeten en major proporció haver usat Internet i el mòbil per amenaçar i ridiculitzar, que haver estat víctimes d’aquestes pràctiques. L’expectativa d’anonimat i, sobretot, la distància física, faciliten al teòricament més dèbil tornar-s’hi a la xarxa.

En l’àmbit català i espanyol, les unitats especialitzades dels Mossos d’Esquadra i de la Guàrdia Civil confirmen la creixent incorporació d’usuaris cada cop més joves a activitats tecnològiques il·lícites, i ja han constatat l’increment de denúncies relacionades amb casos d’assetjament. Però la persecució policial topa encara amb una sensibilitat social més pendent dels ciberdelictes relacionats amb els perjudicis econòmics. Cosa que de moment deixa la lluita contra el ciberbullying a entitats com Protégeles i AcosoEscolar. I obliga els pares a anar controlant de reüll el mòbil dels nanos, la seva actitud i, sobretot, l’ordinador de casa.

ADRECES
Wiredsafety: www.wiredsafety.org
Stop Cyberbullying: www.stopcyberbullying.org
Net Bullies: www.netbullies.com
Bullying Online: www.bullying.co.uk
Stop Text Bully: www.stoptextbully.com
Protégeles: www.protegeles.com/acosoescolar.asp
AcosoEscolar: www.acosoescolar.info

Bully: la violència en videojoc

Les situacions d’assetjament escolar ja han arribat, fins i tot, al món del videojoc. La primera proposta d’acció interactiva en aquest camp porta l’explícit títol de Bully i, segons els anuncis de la seva empresa creadora, Rockstar, permetrà al jugador enfrontar i resoldre situacions de violència adolescent en escenaris d’assetjament escolar.

A l’espera que el pròxim octubre comenci a ser comercialitzat en els Estats Units, els seus promotors asseguren que el videojoc pot ajudar als adolescents –víctimes, botxins, o les dues coses alhora- a aprendre a gestionar aquesta mena de situacions. Però el cert és que anteriors propostes comercials de la mateixa companyia, com Grand Theft Auto, han acabat a les llistes de jocs no recomanats pels seus continguts de violència extrema.

Un precedent que ja ha motivat accions de protesta als Estats Units, el Regne Unit i Canadà per impedir que Bully surti al mercat i pugui arribar als 100 milions d’usuaris de la consola Play Station 2, de Sony. A l’Estat espanyol, l’Associació Catalana contra l’Assetjament Escolar també ha demanat al govern la prohibició del joc i una legislació específica contra la violència juvenil.